آرشیو توانبخشی، جلد ۷، شماره ۲، صفحات ۳۷-۴۰

عنوان فارسی مقایسه مهارتهای حرکتی دانش آموزان کلاس اول دختر و پسر منطقه ۳ آموزش و پرورش استان تهران
چکیده فارسی مقاله هدف: این پژوهش تحقیقی است توصیفی ـ تحلیلی که به منظور یافتن تفاوتهای مهارتهای حرکتی دختران و پسران 7 ساله در سال 83 به انجام رسیده است. روش بررسی: جامعه مورد نظر شامل 120 نفر (60 دختر و 60 پسر) می‌باشد که از 6 دبستان از منطقه 3 آموزش و پرورش انتخاب شده‌اند. نمونه گیری به روش تصادفی ساده انجام شده است. ابزار تحقیق شامل مقیاس رشد حرکتی لینکلن اوزورتسکی و پرسشنامه مربوط به اطلاعات شخصی می‌باشد. بعد از انجام ارزیابیهای انفرادی و جمع آوری داده‌ها، کلیه اطلاعات با استفاده از نرم افزارspss و آزمون sample T _ Test تجزیه و تحلیل گردیده و مقایسه میانگین نمرات مهارتهای حرکتی انجام گرفت. یافته‌ها: یافته‌های حاصل در ارتباط با اهداف پژوهش نشان دادند که بین میانگین نمرات مهارتهای حرکتی کلی، تعادل کلی، تعادل با چشم باز، تعادل با چشم بسته، تعادل داینامیک و استاتیک با چشم باز، هماهنگی حرکتی دو طرفه، هماهنگی اندامهای فوقانی، هماهنگی اندامهای فوقانی ـ تحتانی و دقت وسرعت حرکتی در دو گروه دختران و پسران کلاس اول ابتدایی تفاوت معنی داری وجود ندارد. تنها تفاوت معنی‌دار بین میانگین نمرات هماهنگی چشم و دست در دو گروه دختران و پسران می‌باشد. نتیجه‌گیری: کاربرد نتایج این پژوهش در حیطه‌های مختلف درمانی ـ آموزشی رشد روانی حرکتی کودکان می‌باشد و می‌توان از این یافته‌ها در جهت بهبود هرچه بیشتر برنامه‌ریزی‌های مرتبط با کودکان در مراکز مختلف دولتی و غیر دولتی بهره برد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله مهارت‌های حرکتی، مقیاس لینکلن-اوزورتسکی، مقایسه دختر و پسر

عنوان انگلیسی Comparison of Motor Skills in Boys and Girls First Grade Student in Tehran
چکیده انگلیسی مقاله Objective: The purpose of this study was to determine the motor skills differences between girls and boys (aged 7) in Tehran in 2004. Materials & Methods: This research was analytical descriptive The subjects were 120 children includes 60 girls and 60 boys. those were selected by simple random sampling at the first grade of primary School. Each subject was individually assessed by Lincoln Oseretsky motor developmental scale. Results: The findings of this research after data analysis by spss soft ware and sample t Test indicated that: There is not any significant differences between total score of motor skills, total balance score, static and dynamic balance with open eyes, bilateral motor coordination, upper limbs coordination, upper and lower limbs coordination, velocity and dexterity of hand movements in boys and girls (P>0/005). The only Significant differences between boys and girls motor skills is eye hand coordination (P< 0/03). Conclusion: The findings of this research is used to better planning and defining the theraputic and educational programs in the field of motor development.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سپیده نازی | sepideh nazi
department of occupational therapy, university of welfare and rehabilitation sciences, tehran, iran.
گروه کاردرمانی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)

ثریا رحیم زاده رهبر | sorayya rahimzadeh rahbar


حسین کریمی | hossein karimi



نشانی اینترنتی http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-46&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات