آرشیو توانبخشی، جلد ۶، شماره ۲، صفحات ۵۰-۵۶

عنوان فارسی رتبه‌بندی‌ آموزشی‌ دانشکده‌های ارائه‌دهنده رشته‌های علوم توان‌بخشی در ایران‌
چکیده فارسی مقاله هدف: در دو دهه اخیر گسترش کمی دانشگاه‌های علوم پزشکی و افزایش تعداد فارغ‌التحصیلان این گروه به عنوان در دسترس‌ترین راه حل سامان دادن به کاستی‌های سیستم بهداشتی و درمانی مدنظر بوده است. در حال حاضر بهبود کیفیت ارائه خدمات آموزشی در دانشگاه‌های علوم پزشکی اهمیت بیشتری یافته و در اولویت قرار گرفته است. تعیین تفاوت‌های ارائه خدمات آموزشی در رشته‌های علوم توانبخشی شامل فیزیوتراپی، بینایی‌سنجی، شنوایی‌شناسی، گفتاردرمانی، اعضای مصنوعی و کاردرمانی در ایران و شناسایی نقاط قوت و ضعف آنها در مقایسه با یکدیگر هدف این تحقیق است. روش بررسی: برای بررسی رشته‌های علوم توانبخشی، مجموعه‌ای شامل 50 معیار و شاخص در قالب یک نمودار شاخه درختی طراحی شد. سپس وزن این معیارها با روش‌های جلب توافق آرا تعیین گردید. از هر دانشکده نماینده‌ای معرفی شد تا پرسشنامه‌ای که برای جمع‌آوری اطلاعات طراحی شده بود را تکمیل کند. اطلاعات جمع‌آوری شده با بازدید از دانشکده‌ها تکمیل و تصحیح گردید. سپس امتیاز هر دانشکده در هر معیار محاسبه شد. برای آنالیز نهایی نیز از یک نرم‌افزار کامپیوتری که به همین منظور طراحی شده بود استفاده گردید. یافته‌ها: رشته‌های علوم توانبخشی در مقطع کارشناسی در دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی با امتیاز 41/73 از 100 رتبه اول، در دانشکده توانبخشی ایران با امتیاز 91/70 از 100 رتبه‌ دوم‌، و در دانشکده‌ توانبخشی تهران با امتیاز 91/68 از 100، رتبه‌ سوم را کسب‌ کردند. نتیجه‌گیری: با انجام این طرح نقاط قوت و ضعف ارائه خدمات آموزشی در رشته‌های علوم توانبخشی مشخص شده و به عنوان الگویی عملی برای اصلاح و ارتقای کمی و کیفی، در اختیار برنامه‌ریزان و مسؤولان قرار گرفت.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش، توا‌ن‌بخشی، رتبه‌بندی، سطح‌بندی، دانشکده‌

عنوان انگلیسی Educational Ranking of Rehabilitation Sciences Programs in Iran
چکیده انگلیسی مقاله Objective: After two decades of nomber expansion of universities of medical sciences and increasing the number of students as one of the most attainable solutions for the problem of substandard status of Iranian community health, recently, the quality-based policies in medical education have taken priority over most of the national health plans. The goal is determine differences in the field of education between schools providing rehabilitation sciences programs in Iran by stratifying their educational services. Materials & Methods: To measure the educational performance of rehabilitation sciences programs nationwide, a benchmarking tool, consisting of aboute 50 indicators, was devised. Their values were defined through consensus developing methods. Each school was asked to introduce a representative who would complete a questionnaire, which was designed to collect schools’ information. In the next step, all the divisions were visited by one of the project’s members and the school’s representative. Then, data retrieval was performed and verified at the project’s office. Finally, a special computer software was exploited to perform the final analysis. Results: Schools providing rehabilitation sciences programs were stratified based on their individual scores. Furthermore, all schools were also ranked in each indicator. Among schools providing bachelor’s rehabilitation sciences programs, University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences gained the first rank, with the score of 73.41 out of 100 Iran Rehabilitation School was the second with the score of 70.91 and Tehran Rehabilitation School gained the third rank with the score of 68.91. Conclusion: This study defines the educational strengths and weaknesses of rehabilitation sciences programs in Iran that could be used as a measure for authorities to devise practical strategies for qualitative and quantitative improvement.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Education, Rehabilitation, Ranking, Stratification, School

نویسندگان مقاله آیین محمدی | aeen mohammadi
دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.
school of medicine, tehran universi ty of medical sciences, tehrab, iran.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)

ریتا مجتهدزاده | rita mojtahedzadeh


عبدالله کریمی | abdollah karimi



نشانی اینترنتی http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-91&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات