آرشیو توانبخشی، جلد ۶، شماره ۱، صفحات ۳۷-۴۱

عنوان فارسی بررسی و مقایسه برخی از جنبه‌های مهارت واج‌شناختی در دو روش کل‌خوانی
چکیده فارسی مقاله هدف: آگاهی واج‌شناختی یکی از مهارت‌های فرازبانی است و به آگاهی فرد از صداهای سازنده کلمه اطلاق می‌گردد. این توانایی یکی از پیش‌نیازهای ضروری برای یادگیری و کسب مهارت در خواندن محسوب می‌شود و بسیاری از محققان به وجود رابطه‌ای دوسویه بین این مهارت و خواندن اشاره دارند. در پژوهش حاضر، سطح آگاهی واج‌شناختی در دانش‌آموزان دختر طبیعی پایه اول شهرستان‌های اصفهان و شاهین‌شهر که به دو شیوه مرسوم یادگیری خواندن در سیستم آموزشی ایران-روش کل خوانی و روش آوایی-تحت آموزش قرار گرفته بودند، تعیین گردید. روش بررسی: این پژوهش مقطعی بوده و به شیوه توصیفی- تحلیلی برروی 106 نفر از دانش آموزان دختر مدارس ابتدایی شهرستانهای اصفهان و شاهین شهرکه به صورت تصادفی انتخاب شده بودند، صورت پذیرفت که تعداد 51 نفر از این دانش آموزان به شیوه آوایی و بقیه یعنی 55 نفر دیگر به شیوه کل خوانی آموزش دیده بودند.نحوه انتخاب آزمودنی ها به این صورت بود که پس از حصول اطمینان از اینکه این دانش آموزان مبتلا به اختلات گویایی، مشکلات بینایی، اختلالات خواندن، اختلالات یادگیری واعصاب مغزی کرانیال نبودند تحت آزمون آگاهی واجشناختی قرار می گرفتند وپس از انجام آزمون، امتیازات کودکان ثبت می گردید.در نهایت تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از نرم افزار Spss و آزمون t صورت پذیرفت. یافته‌ها: میانگین امتیازات در آزمون آگاهی واجشناختی در دو روش آوایی و کل خوانی در کودکان دختر پایه اول به ترتیب عبارت بود از 51/98 و 57/46 . تفاوت میانگین این دو گروه به لحاظ آماری معنادار می‌باشد (0/047=P). همچنین از میان خرده آزمون‌های آگاهی واجشناختی امتیاز میانگین خرده آزمون حذف واج آغازین در دو روش خواندن (کل خوانی وآوایی) به ترتیب شامل 84/4 و 33/3 بود که حاکی از معنادار بودن تفاوت بین میانگین‌ها داشت (P=0/001). در بقیه خرده آزمون ها تفاوت معناداری مشاهده نگردید. نتیجه‌گیری: نتایجی که در این پژوهش کسب شد نشان داد بین میانگین امتیاز کل آگاهی واجشناختی با روش خواندن ارتباط معناداری وجود دارد و همچنین از بین خرده آزمون های آگاهی واجشناختی فقط بین امتیاز حذف واج آغازین در دو روش کل خوانی وآوایی تفاوت معناداری وجود دارد. به علت اهمیت بالای آگاهی واجشناختی به عنوان پیش بینی کننده توانایی خواندن در سالهای بعد لزوم انجام تحقیقات بیشتر از این دست بسیار احساس می‌گردد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Investigation & Comparison in Some Aspects of Phonological Awareness Skill (in both Whole Word & Phonetic Methods) in First Grade Female Students
چکیده انگلیسی مقاله Objective: Phonological Awareness (PA) is a extra linguistic skill and defined as individual awareness of constituent’s sounds of the word . This skill is a prerequisites of learning to Read. Many researchers suggested reciprocal relation between PA and Reading. This research determined level of PA-fundamental ability of reading-in normal first grade femal students of Isfahan & shahinshar to compare two current method of Reading that are used in educational system of Iran. Materials & Methods: The method used in this research is cross-sectional, descriptive-analytic and was done by 106 first grade female students who were normal and selected randomly in Isfahan & shahinshar cities. 51 students had teached by phonetic method and rest of them had teached by whole word method. The selection way of children was: this children had not any articulation, vision, reading, learning and cranial nerve disorders and this children investigated by Phonological Awareness test. scores of children by test calculated and this scores analyzed by t-test in Spss software. Results: The mean score of phonological awareness in phonetic method was 51.98 and in whole word method was 57.46. There was a significant differences between them in their scores (P=0.047). In addition,within subtests of phonological awareness task,mean score of first phoneme omission in whole word method was 4.84 and in phonetic method was 3.33. There was a significant difference between them in their scores (P=0.001). In the rest of subtests was no significant difference between them. Conclusion: Based on this study, a significant correlation could be found in Phonological Awareness between both group and in other hand, there was a significant correlation between scores of first phoneme omission in both groups (Whole word and Phonetic method).Based on importance of phonological awareness as a predictor of reading, we suggest more research in this outline must be done.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله علی دهقان احمدآباد | ali dehghan ahmadabad
speech therapy
گفتار درمانی

ناهید بهارلویی | nahid baharlouei



نشانی اینترنتی http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-97&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات