آرشیو توانبخشی، جلد ۵، شماره ۳، صفحات ۲۰-۲۵

عنوان فارسی مقایسه اختلالات زبان در بیماران اسکیزوفرنیای پارانوئید و غیرپارانوئید
چکیده فارسی مقاله هدف: این پژوهش با هدف بررسی اختلالات زبان در بیماران مبتلا به اسکیزوفرنیای مزمن پارانوئید و غیرپارانوئید در مرکز روان‌پزشکی رازی صورت گرفته است. روش بررسی: در این پژوهش با استفاده از آزمون زبان‌پریشی فارسی، اختلالات زبان در 40 بیمار مبتلا به اسکیزوفرنیا با نشانه‌های نوع مداوم (مزمن) که به دو گروه 20 تایی (پارانوئید و غیرپارانوئید) زن و مرد تقسیم شده بودند، بررسی و مقایسه شد. نمونه‌های مورد مطالعه در هر دو گروه از نظر متغیرهای جنس، سن، میزان تحصیلات، طول مدت بیماری، مدت اقامت در بخش‌های بستری‌دراز مدت، همتاسازی‌ شدند. مهارت‌های زبانی مورد ارزیابی‌ در آزمون فوق عبارت بودند از: روانی‌ گفتار آزاد، روانی‌ گفتار توصیفی، کیفیت گفتار آزاد، کیفیت گفتار توصیفی، درک شنیداری، بیان شفاهی، درک زبان نوشتاری، نوشتن، تکرار و میزان واژگان. داده‌های به‌دست‌آمده با استفاده از برنامه آماری SPSS برای ویندوز تحلیل آماری‌شد. یافته‌ها: یافته‌های حاصل از این پژوهش، نشان داد که در تمام بیماران، امتیاز کلی مربوط به مهارت‌های زبانی آزمون فوق، پایین‌تر از افراد سالم است و بیشترین کاهش مربوط به بخش‌های کیفیت گفتار توصیفی، روانی‌ گفتار توصیفی و میزان واژگان است. نتیجه‌گیری: بیماران پارانوئید در قیاس با بیماران غیرپارانوئیدی‌ در بخش‌های روانی‌ گفتار توصیفی، درک شنیداری، بیان شفاهی، میزان واژگان و امتیاز کلی آزمون، تفاوت معنی‌دار آماری نشان دادند. در بین متغیرهای‌ دموگرافیک، تنها متغیر میزان تحصیلات با برخی از بخش‌های آزمون ارتباط معنی‌داری را نشان داد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Language Disorders Comparative Study in Patients with Paranoid and Non-Paranoid Schizophrenia
چکیده انگلیسی مقاله Objective: The main purpose of this study was the assay of language disorders in paranoid and non – paranoid long-stay Schizophrenic patients in Razi Psychiatric Center. Materials & Methods: Language disorders in 40 Schizophrenic Patients who were divided in 2 groups (paranoid and non – paranoid No: 20) male and female and studied by using Farsi Aphasia Test. All of the subjects were matched on the basis of gender, age, education, duration of illness and length of stay in hospital. The evaluated language skills were composed of Spontaneus Verbal Fluency, Descriptive Verbal Fluency, Quality of Spontaneus Speech, Quality of Descriptive Speech, Listening Comprehension, Oral Reading (Expression), Written Comprehension, Writing, (words), Repetition and Number of Words. Data were analysed by using of SPSS windows analysis. Results: show a global reduction in scores of skills compared with normal subjects and the most reduction is seen in Quality of Descriptive Speech, Fluency of Descriptive speech and Number of Words Skills. Conclusion: Paranoid patients versus non paranoids show significant differences in Fluency of Descriptive Speech, Listening Comprehension, Oral Reading and Number of Words, and global score of the test. among demographic variants, only educational situation has significant relevance with some items of the test.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله فرزام پروا | farzam parva


ربابه مزینانی | robabeh mazinani
department of psychiatry, university of welfare and rehabilitation sciences, tehran, iran.
گروه روانپزشکی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)

حسن عشایری | hassan a amp apos shayeri


پاشا جوادی خمامی | pasha javadi khomami



نشانی اینترنتی http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-113&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات