آرشیو توانبخشی، جلد ۵، شماره ۳، صفحات ۵۵-۵۸

عنوان فارسی بررسی و مقایسه مهارت‌های آگاهی واجی و سرعت نامیدن در کودکان نارساخوان و عادی
چکیده فارسی مقاله هدف: در طی‌ دهه‌های‌ اخیر ارتباط میان نقص در مهارت‌های آگاهی واجی با مشکلات خواندن به‌طور وسیعی پذیرفته شده است و عمده‌ترین علت نارساخوانی، مشکلات پردازش واجی‌ در نظر گرفته شده است. اگرچه نتایج تحقیقات اخیر در زمینه سرعت نامیدن، حاکی از این است که این مهارت منبع احتمالی‌ دیگری جهت نارساخوانی است. پژوهش حاضر با هدف بررسی و مقایسه مهارتهای آگاهی واجی و سرعت نامیدن بر روی 58 کودک پایه دوم ابتدایی‌شهر تهران صورت گرفته است. روش بررسی: 28 نفر از آزمودنی‌ها نارساخوان و 30 نفر عادی بودند. تکالیف مورد استفاده در این تحقیق آزمون آگاهی واج‌شناختی‌ دستجردی (1381) بود. کلیه اطلاعات جمع‌آوری‌شده در این پژوهش با استفاده از آزمون‌های‌ آماری‌ تی مستقل و یومن‌ویتنی مورد تحلیل قرار گرفتند، همچنین همبستگی میان مهارت‌های آگاهی واجی و سرعت نامیدن با استفاده از آزمون‌های ضریب همبستگی پیرسون و اسپیرمن در دو گروه آزمودنی‌ها مورد بررسی قرار گرفت. یافته‌ها: نتایج حاصل از اجرای آزمون‌های‌ آماری حاکی از آن است که بین دو گروه نارساخوان و عادی‌ در مهارت‌های مذکور تفاوت معنی‌داری وجود دارد و گروه نارساخوان در هر دو مهارت ضعیف تر از گروه عادی است. همچنین در این پژوهش میان مهارت‌های آگاهی واجی و سرعت نامیدن همبستگی معنی‌داری وجود نداشت. نتیجه‌گیری: نتایج این تحقیق نیز همسو با بسیاری از تحقیقات مشابه، نشانگر وجود مشکلات آگاهی واجی و سرعت نامیدن در افراد نارساخوان است. از نظر دیگر عدم همبستگی معنادار میان دو مهارت می‌تواند نشانگر آن باشد که سرعت نامیدن مستقل از آگاهی واجی‌ است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله نارساخوانی، آگاهی واجی، سرعت نامیدن

عنوان انگلیسی Study and Comparison of Phonological Awareness Skills and Naming Speed in Dyslexic and Normal Children
چکیده انگلیسی مقاله Objective: In recent decades, it has been accepted that , deficiencies in phonological Awareness is related to reading problems, and phonological Awareness is the most important causal factor of dyslexia. Although recent researchers on naming speed skill reveal that this skill is orther possible source of dyslexia. Materials & Methods: Present research has been fulfilled on 58 second elementary grade students on the aim of reviewing and comparing the phonological awareness and naming speed. There was 28 dyslexic subject and 30 normal people. There was analyzing of all collected information in this research by independent statistical “ T “ and U – man Whitney Test . Likewise, The correlation between phonological awarecess skills and naming speed in two subject groups by Pearson and Spearman correlated coefficint. Results: Results shiwed that, it was significant differences detween both dyslexia and normal groups in mentioned skills, and dyslexic groupe is weaker than normal group for both skills. Furthermore, in this research there was not significant corellation between phonological awareness and naming speed. Keywords dyslexia/ phonological awarness/ naming speed. Conclusion: consistent with the previous studies , the results of this study revealed that dyslexic individuals have problems in phonological awareness and naming speed . Also insignificant Correlation between the above skills may show that naming speed is independant of phonological awareness.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Dyslexia, Phonological awareness, Naming speed

نویسندگان مقاله عطیه اشتری | a amp apos tiyeh ashtari


طاهره سیماشیرازی | tahereh sima shirazi
department of speech therapy, university of welfare and rehabilitation sciences, tehran, iran.
گروه گفتاردرمانی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)


نشانی اینترنتی http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-119&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات