|
آرشیو توانبخشی، جلد ۵، شماره ۱، صفحات ۷-۱۱
|
|
|
عنوان فارسی |
طراحی و معیاریابی آزمون تشخیصی خواندن |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف: مقاله حاضر گزارشی از چگونگی طراحی، ساخت و محتوای آزمون تشخیص نارساخوانی است. جمعیت هدف این آزمون کودکان فارسیزبانی هستند که قادر به یادگیری خواندن نیستند و چهبسا نارساخوان باشند. این آزمون تشخیصی اولین آزمون خواندن معیار برای کودکان فارسیزبان است. روش بررسی: روش پژوهش حاضر مقطعی و توصیفی-تحلیلی و چارچوب نظری آن بر مبنای دو آزمون خواندن معتبر انگلیسی به نامهای «تحلیل مشکلات خواندن دورل» و «تحلیل توانایی خواندن نیل» و محتوای زبانی آن مبتنیبر واژگان و متنهای کتاب فارسی کلاس اول است. بدنه اصلی آزمون مرکب از دو متن داستانی همتا (موازی) است که واژگان و ساختار جملات آن از نظر بسامد، قاعدهمندی، ساختار هجایی، صرف، نحو و معناشناسی توسط دو متخصص زبانشناس و سه معلم کلاس اول بهدقت کنترل شده است. این آزمون روی 605 دانشآموز دختر و پسر پایه اول ابتدایی که بهصورت تصادفی از مناطق مختلف تهران انتخاب شدهاند، انجام شده است. یافتهها: در این آزمون علاوه بر تعیین صدکها، میانگینها و انحراف معیار دقت و سرعت خواندن، از ضریب همبستگی پیرسون و یومنویتنی نیز استفاده شده است. روایی آزمون از طریق فرمهای همتا (90% ~) و اعتبار آن بهطریق اعتبار محتوایی بررسی شده است. نتیجهگیری: این آزمون که دارای یک بخش تکمیلی مرکب از زیرآزمونهای املا، تناظر نویسه-واج، خواندن کلمات بیقاعده،خواندن ناکلمهها و دستنویس است، میتواند در تشخیص نارساخوانی و آسیبهای مرتبط با خواندن کاربرد داشته باشند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
خواندن، آزمون، نارساخوانی، اعتبار، روایی |
|
عنوان انگلیسی |
Developing and Standardization of a Diagnostic Reading Test |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Objective: This paper is a report on the development, structure and content of a diagnostic dyslexia reading test. The target population of this test is persian children who have problems in learning reading and may be considered as dyslexic. This diagnostic test is the first reading test developed for the native speakers of persian. Materials & Methods: The theoretical framework of the test is based on two well- established reading tests for the English speaking children, namely Durrell Analysis of Reading and Neale Analysis of Reading Ability. The linguistic content of the subtests is selected from the vocabulary and texts of the textbook used in the primary schools. Both the vocabulary and the sentences of the parrallel passeges were controlled for frequency, phonemic/graphemic regularity, syllable structure, morphology, syntax and semantics. They were also controlled for value judgement by two linguistics and three first grader teachers.The first version of the test is normed on 605 boy and girl first graders from different educational sectors and schools selected randomly.The method used in this research is cross- sectional, descriptive- analytic and the data analysis is based on pearson, and mann-whitney u. Results: Reliability of the test is calculated based on parrallel forms (~ 90%) and validity is based on content validity.This test has a supplementary section including spelling, graphem/ phoneme correspondness, nonword reading, irregular word reading, and copy subtests. Conclusion: Considering highreliability and precise validation of the test it can be used to diagnose the dyslexia and related linguistic impairments. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Reading test, Dyslexia, Validity, Reliability |
|
نویسندگان مقاله |
طاهره سیماشیرازی | tahereh sima shirazi department of speech therapy, university of welfare and rehabilitation sciences, tehran, iran. گروه گفتار درمانی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران. سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)
رضا نیلی پور | reza nili pour
|
|
نشانی اینترنتی |
http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-135&slc_lang=fa&sid=en |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
عمومی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|