|
آرشیو توانبخشی، جلد ۵، شماره ۱، صفحات ۱۶-۲۳
|
|
|
عنوان فارسی |
پذیرش دانشآموزان مبتلا به اختلالات شنیداری توسط همسالان در مدارس تلفیقی و غیرتلفیقی (عادی) |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف: پژوهش حاضر بهمنظور تعیین میزان پذیرش دانشآموزان مبتلا به اختلال شنیداری توسط دانشآموزان عادی در مدارس تلفیقی و غیرتلفیقی (عادی) انجام شده است. تحقیقات گوناگون نشان دادهاند عامل پذیرش دانشآموزان استثنایی توسط دانشآموزان عادی در موفقیت برنامههای تلفیقی یا فراگیرسازی (Inclusion) مؤثر است. روش بررسی: روش این پژوهش، زمینهیابی است و برای توصیف میزان پذیرش دانشآموزان نیمهشنوا از پرسشنامه (Acceptance Scale) استفاده شده است. نمونههای تحقیق شامل 323 دانشآموز عادی دختر و پسر کلاسهای سوم، چهارم و پنجم دبستانهای تهران بودند که همکلاسی مبتلا به اختلال شنوایی داشتند. این نمونهها بهطور تصادفی از مناطق پنجگانه تهران انتخاب گشتند. همچنین این پژوهش برای مقایسه، یک نمونه 65 نفری از دانشآموزان همین مقاطع تحصیلی را در مدارس غیرتلفیقی مورد بررسی قرار داد. برای بررسی پایایی یا اعتبار، پایایی تقسیم به نصف اسپرمن–براون +%82 بهکار گرفته و ضریب آلفا +%77 گزارش شد. در روش آزمون مجدد در دو موقعیت به فاصله سه هفته، ضریب ثبات +%68 بود. در این تحقیق تأثیر جنسیت و نوع مدرسه (تلفیقی، غیرتلفیقی یا عادی) بر میزان پذیرش دانشآموزان مبتلا به اختلال شنیداری مورد بررسی قرار گرفت. یافتهها: یافتههای پژوهش در زمینه عامل جنسیت نشان داد که در مدارس تلفیقی، پذیرش دانشآموزان پسر بیشتر از دختران است و در مورد مقایسه میزان پذیرش در مدارس تلفیقی و غیرتلفیقی (عادی)، نتایج میزان پذیرش بالاتر در مدراس تلفیقی را نشان میدهند. نتیجهگیری: همانطورکه نتایج نشان میدهند، دانشآموزان نیمهشنوای مدارس تلفیقی از میزان پذیرش بالاتری توسط همکلاسیها برخوردارند. این برتری در مدارس تلفیقی بیانگر این واقعیت است که تجربه تماس و آشنایی با کودکی که نیازهای ویژه دارد، میتواند بر پذیرفتهشدن این دانشآموزان توسط دانشآموزان عادی اثرگذار باشد. محدودیتهای این پژوهش و کمبودن پژوهشها در این زمینه، ضرورت پژوهشهای بیشتر بهویژه در زمینه مداخلات مناسب برای افزایش پذیرش را آشکار میسازد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Peer Acceptance of Students with Hearing Disorders in Inclusive and Non-Inclusive Schools |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Objective: This study investigated the level of hearing disorder children’s acceptance by their peers in inlusive and non-inclusive schools in the city of Tehran. Materials & Methods: The sample in this study was 323 elementary school students in grades 3-5 from the schools in different regions of Tehran. These students were studying alongside their peers with mild hearing disability. Also for comparison this study used a sample of 65 students from non-inclusive (regular) schools. Level of acceptance was measured through the use of Acceptance Scale developed by Voeltz (1980). The major questions in this study were based on the impact of the following factors, gender and the type of schools attended by students (inclusive or non-inclusive). Results: The results indicated that in inclusive schools, boys level of acceptance were higher than that of the girls. Also a significantly lower level of acceptance was found in regular school students as compared with that found in inclusive schools. Conclusion: This finding led the investigators to conclude that the experience of inclusive education can lead to higher level of regular students’ acceptance towards special need students. Suggestions for future research are given in light of limitations of present research and the need for further understanding of the factors contributing to student acceptance in inclusive settings is emphasized. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
نرگس ادیب سرشکی | narges adib sereshki shahid beheshti university of medical sciences, tehran, iran. دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی، تهران، ایران. سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (Shahid beheshti university of medical sciences)
یگانه صالح پور | yeganeh saleh pour
|
|
نشانی اینترنتی |
http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-137&slc_lang=fa&sid=en |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
عمومی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|