آرشیو توانبخشی، جلد ۵، شماره ۱، صفحات ۳۹-۴۸

عنوان فارسی انطباق و هنجاریابی نسخه بازبینی‌شده آزمون مهارت‌های بینایی-حرکتی
چکیده فارسی مقاله هدف: انطباق، رواسازی و هنجاریابی آزمون مهارت‌های بینایی-حرکتی با توجه به اهمیت یکپارچگی بینایی-حرکتی در اکثر فعالیت‌های روزمره زندگی و همچنین دو عملکرد اساسی خواندن و نوشتن انجام شد. روش بررسی: این عمل روی نمونه‌ای با حجم 1281 نفر در فاصله سنی (2 سال و 11 ماه) تا (13 سال و 11 ماه) شهر تهران که با روش نمونه‌برداری چندمرحله‌ای انتخاب شدند، اجرا گردید. این آزمون از 23 طرح هندسی تشکیل شده است، هر طرح از طریق یک معیار مشخص و دقیق ارزیابی می‌شود و از طریق موارد غلط (ضعف) و صحیح (قوت) نمره‌گذاری می‌شود. برای انطباق و هنجاریابی این آزمون، ابتدا کتابچه راهنما و کتابچه معیار نمره‌گذاری به زبان فارسی ترجمه شد. با اجرای مراحل تجربی و نهایی و تجزیه و تحلیل داده‌ها براساس مدل کلاسیک اعتبار، فرم نهایی آزمون شکل گرفت. ضریب همسانی درونی خرده‌آزمون‌ها (طبقه‌بندی‌ها) با استفاده از فرمول آلفای کرونباخ و ثبات زمانی خرده‌آزمون‌ها (طبقه‌بندی‌ها) با استفاده از روش آزمون و باز‌آزمون به‌دست آمد. روایی محتوایی، ملاکی و سازه خرده‌آزمون‌ها (طبقه‌بندی‌ها) با استفاده از روش‌های مناسب مورد بررسی قرار گرفت. یافته‌ها: نتایج به‌دست‌آمده در زمینه به‌دست‌آمده در زمینه اعتبار و روایی آزمون، اطمینان کافی برای استفاده از این ابزار را برای ارزیابی مهارت‌های بینایی-حرکتی کودکان شهر تهران به‌دست می‌دهد. نتیجه‌گیری: براساس نتایج حاصل‌شده از این آزمون به‌عنوان ابزاری جهت مشخص‌کردن اختلال در هماهنگی چشم و دست، شناسایی کودکان مبتلا به اختلال در مهارت های بینایی-حرکتی و مستندکردن پیشرفت کودکان در زمینه مهارت‌های حرکتی ظریف به‌ویژه مهارت‌های بینایی-حرکتی در کودکان 14-3 سال استفاده نمود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله هنجاریابی، مهارت‌های بینایی-حرکتی، اعتباریابی، رواسازی

عنوان انگلیسی Adaption and Standardization of the Test of Visual-Motor Skills Revised
چکیده انگلیسی مقاله Objective: This research has been carried out with the aim of adaptation, standardization and finding the validity and reliability of Visual-Motor Skills-revised Test for children. Materials & Methods: A multi-stage sampling from the children of the city of Tehran resulted in a sample of 1281 subjects, ages 2,11 through 13,11.the test consisted of 23 geometric designs and each of the designs was assessed through a definite criteria and was scored as errors(weakness) and accuracies(strength).For adaptation and standardization of this test, at first step the examiner`s manual and the test items were translated into Farsi. The final form of the test was obtained after performing the pre-tryout and tryout stages, and doing the data analysis by classic model of reliability. Internal consistency coefficients of the subtests were obtained by Cronbach`s Alpha time consistency of the subtests and compound scores were obtained by test-retest. Alpha coefficients for the compound scores were obtained by Guilford formula, which is designed for estimating the compound scores. To obtain the content validity, criterion-related validity and construct validity of the subtests and compound scores, appropriate methods were used. Results: The results obtained ensure the applicability of this test for the evaluation of visual-motor skills of children of Tehran. Conclusion: According to the findings, this test can be used for the disorders in eye-hand coordination, the identification of children with disorders in visual – motor skills. It can also be used for the documentation of the development of fine – motor skills specially in visual – motor skills in 3-14 years – old children.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Standardization, Visual-motor skills, Validity, Reliability

نویسندگان مقاله مژگان فرهبد | mozhgan farahbod
department of occupational therapy, university of welfare and rehabilitation sciences, tehran, iran.
گروه کاردرمانی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)

اصغر مینایی | asghar minaie



نشانی اینترنتی http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-141&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات