|
آرشیو توانبخشی، جلد ۴، شماره ۲، صفحات ۵۳-۵۸
|
|
|
عنوان فارسی |
هنجاریابی آزمون لبخوانی سارا ( شماره ۲) بر روی بزرگسالان شنوا |
|
چکیده فارسی مقاله |
آزمون لب خوانی برای ارزیابی میزان توانایی لب خوانی و سطح بندی در آموزش لب خوانی به کار می روند ، و بر دو نوع اند تحلیلی و ترکیبی . آزمون شماره 2 سارا آزمونی تحلیلی و مکمل آزمون تکمیلی شماره 1 سارا (1) است. هدف: ساخت آزمون لب خوانی ( واج های بی معنا ) و اجرای آن روی گروهی از افراد شنوا روش بررسی: پژوهش به شیوه توصیفی تحلیلی ، در دو مرحله تهیه مواد و اجرای آزمایشی انجام شده است. همه واج های زبان فارسی در زمینه واکه – همخوان – واکه قرار داده شدند. در مرحله اجرا 88 نفر با شنوایی و بینایی هنجار ( 58 مرد و 30 زن ) در محدوده سنی 85-17 سال مورد بررسی قرار گرفتند. یافته ها: 1- آزمون لب خوانی سارا ( شماره2 ) شامل 23 ماده آزمونی دوهجایی بی معنا . 2- توانایی تشخیص واجهای زبان فارسی در 6 گروه هم آوا . 3- روایی ، محتوایی آزمون 4- عدم وجود تفاوت معنادار بین نتایج آزمون و آزمون مجدد ( پایانی آزمون ). نتیجه گیری: در این پژوهش، آزمون لب خوانی شماره 2 سارا طراحی شد که آزمونی روا و پایا جهت ارزیابی توانایی لب خوانی واجهای زبان فارسی است . آزمون حاضر صرف نظر از بافت ساده اش، اطلاعات بسیار مفیدی در مورد توانایی لب خوانی افراد به ما ارائه می دهد و تکمیل کننده آزمون های ترکیبی ( با مواد آزمونی واژه با جمله ) است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
لبخوانی، ناشنوا، توانبخشی، آزمون تحلیلی |
|
عنوان انگلیسی |
Designing Sara Lipreading Test (No.2) and Implementing it in Hearing Adults |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Objective: We need lipreading tests in order to evaluate patient’s lipreading skills and necessary instructions. These are two kinds of lipreading test: synthetic & analytic. Sara (2) lipreading test is an analytic test and complementary of Sara (1) lipreading test which was a synthetic one (Movallali, 2000). Developing a lipreading test and standardization of the test in a group with normal hearing and vision was the aim of this study. Materials & Methods: This study was a descriptive-analytical survey and its subjects included: 1) All Persian phonemes that were put in a VCV context. 2) 88 normally hearing and vision adults (58 males, 30 females) ranged from 17 to 85 years old). Results: 1) “Sara Lipreading Test” (Number 2), composed of 23 nonsense two syllable VCVs. 2) Lipreading ability of Persian phonemes in 6 groups of homophones. 3) Subjects could distinguish between visems in 6 different homophone groups. 4) Content validity of the test. 5) No significant difference between test and retest. Conclusion: According to the results of this study, “Sara (2) Lipreading Test” is a valid and reliable analytic test for assessing lipreading ability of Persian phonemes and despite of its simple structure, gives us a lot of valuable information about lipreading skills and is complementary of synthetic lipreading tests. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
گیتا موللی | gita movallali department of audiology, university of welfare and rehabilitation sciences, tehran, iran. گروه شنوایی سنجی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران. سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)
اکبر بیگلریان | akbar biglarian
|
|
نشانی اینترنتی |
http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-289-22&slc_lang=fa&sid=en |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
گفتاردرمانی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|