|
آرشیو توانبخشی، جلد ۴، شماره ۱، صفحات ۱۴-۲۱
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی رابطه عملکرد برتری دستی با مهارتهای خودمراقبتی و مقایسه آن بین دانشآموزان عقبمانده ذهنی و عادی |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف: برتری دستی و مهارت های خود مراقبتی در کاردرمانی جایگاه ویژه ای دارد و از مهارت های بنیادی در توان بخشی می باشد. این تحقیق توصیفی- تحلیلی در مدارس آموزش و پرورش منطقه 11شهر تهران در سال 1381بر روی 61دانش آموز عادی (32عدد راست دست، 29عدد چپ دست) و 59 دانش آموزش عقب مانده ذهنی آموزش پذیر (40عدد راست دست، 19عدد چپ دست) پایه های تحصیلی آمادگی، اول و دوم انجام گرفت. روش بررسی: میانگین سنی دانش آموزان عادی کم تر از دانش آموزان عقب مانده ذهنی بود (P=0/000) برخی از داده ها از طریق پرسش نامه های ویژه دادهای اختصاصی از طریق اجرای آزمون اختصاصی به صورت عملکردی از آزمودنی به عمل آمد. برتری دستی و مهارت های خود مراقبتی آنها مورد مقایسه و ارتباط آن بین دو گروه محاسبه شد. یافتهها: بین میانگین قدرت گریپ دست راست و چپ آزمودنی های راست دست مدارس عادی اختلاف معناداری وجود داشت (P=0/011) اما در آزمودنی های چپ دست اختلاف معناداری وجود نداشت (P=0/234). میان مهارت های خود مراقبتی و قدرت گریپ آزمودنی های عقب مانده ی ذهنی و عادی ارتباط معناداری وجود دار (P=0/000) مقایسه مهارت دستی دو گروه از نظر آماری اختلاف معناداری را نشان می دهد (P=0/000) نتیجهگیری: مقایسه هم بستگی بین مهارت دستی با مهارت خو مراقبتی در آزمودنی های عقب مانده ی ذهنی معنادارتراز آزمودنی های عادی بود(P< 0/05) و هم بستگی بین برتری دستی و یا بیش تر از برتری دستی با چشم بود. در مقایسه ی دانش آموزان راست دست و چپ دست مدارس عادی بر اساس رتبه ی تولد اختلاف معناداری وجود دارد (P=0/963) پیشنهاد می شود برای ارزیابی و تعیی برتری دستی از چند جنبه (قدرت ، مهارت و از طریق پرسش نامه) مورد توجه قرار گیرد و به صرف نوشتن با دست اکتفاء نگردد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Determining the Relationship between Handedness Function and Self-Care Skills and Comparing them in Mental Retardedand Normal Students |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Objective: Handedness and self-care skills are important in occupational therapy. This research was done in schools of the eleventh zone of Tehran in 2002. This study took place in 61 normal students (32 right-handed, 29 left-handed) and 59 mental retarded student (40 right-handed, 19 left-handed) in preschool, first and second grade. Materials & Methods: Average age for normal students was less than mental retarded students (P=0.001). Some data were taken from students through questionnaire and applying special tests for students got special data. Handedness and self-care skills were statistically compared between the two groups and relationship between them was calculated. Results: There was a significant difference between the mean grip strength of right and left hand in right-handed normal students (P=0.001) but not in left-handed students (P= 0.234). There was significant relationship between self-care skills and grip strength in normal and mental retarded students (P=0.001). The difference of correlative comparison between manual skills and self-care skills was more than significant in mental retarded students than normal students (P< 0.05). Conclusion: In this study correlation between handedness and foot preference was more than the correlation between handedness and eye preference. There are significant relationships in comparing right-handed and left-handed in normal students based on birth rank (P=0.00l) but there aren't significant difference based on history of left-handed in family (P=0.963). It is recommended to evaluate and determine the handedness by means of many aspects like strength and handwriting alone is not enough. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
فربد فدایی | farbod fadaei university of welfare and rehabilitation sciences, tehran, iran. دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران. سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)
مهدی رهگذر | mehdi rahgozar
سیدعلی حسینی | seyyed ali hosseini
احسان طالب پور | ehsan taleb pour
|
|
نشانی اینترنتی |
http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-289-10&slc_lang=fa&sid=en |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
روانشناسی کودکان استثنایی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|