|
آرشیو توانبخشی، جلد ۴، شماره ۱، صفحات ۳۴-۴۱
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی شیوع اختلال رفتاری در دانش آموزان مقطع ابتدایی شهر ابهر |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف: پژوهش حاضر به منظور بررسی میزان شیوع اختلال رفتاری در دانش آموزان دختر و پسر مقطع ابتدایی مدارس دولتی شهر ابهر در سال تحصیلی 1380-1381 انجام گرفته است در این پژوهش هم چنین رابطه ای بین میزان اختلال رفتاری با عامل های جنسیت، پیشرفت تحصیل، میزان تحصیل و وضعیت شغلی والدین مورد بررسی قرار گرفت. روش بررسی: پرسش نامه ی اختلال رفتاری راتر ویژه ی معلمان که رفتارهای کودکان را در کلاس درس مورد بررسی قرار می دهد بر روی 600دانش آموز (300دختر و 300پسر) که با استفاده از روش نمونه برداری چند مرحله ای انتخاب شدند ، اجرا شد. یافتهها: یافته های پژوهش نشان داد که، میزان شیوع اختلال رفتاری بر اساس نقطه برش پیشنهادی 9، در دانش آموزان %43/3 است، میزان شیوع اختلال رفتاری در دختران %42 و در پسران 44/7 است. نتایج نشان دادند که اختلالات رفتاری در %6/3 کل آزمودنی ها شدید است. این میزان در دختران برابر %5/6 و در پسران برابر با %7 است. نتیجهگیری: بین میزان اختلال رفتاری دختران و پسران تفاوت معنی دار وجود نداشت اما بین اختلال رفتاری و پیشرفت تحصیلی هم بستگی منف معنی داری وجود داشت، هم چنین بین میزان تحصیل مادر در اختلال رفتاری دانش آموزان رابطه معنی دار وجود داشت اما میزان تحصیل پدر تاثیر معنی داری نداشت. بین میزان اختلالات رفتاری دانش آموزان و وضعیت شغلی پدر رابطه معنی دار وجود داشت که نتایج به دست آمده مورد بحث و تفسیر قرار گرفته است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
A Study on Prevalence of Behavioral Disorders in Primary School Students in Abhar |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Objective: The purpose of the present study was to investigate the prevalence of behavioral disorder among of primary school students in Abhar. Materials & Methods: 600 primary school students (300 boys and 300 girls) of public primary schools in Abhar, Iran were used as the sample for this study. Their behavioral disorder scores were obtained by means of Rutter's teachers' questionnaire. Results: Using a cutpoint of 9, the prevalence rate of behavioral disorder was 43.3% among subjects, with boys showing higher rates of behavioral disorder (44.7%) than girls (42%) but no significant differences were found by gender on rates of behavioral disorders. 6.3 percent of the subjects had severe behavioral disorder. Conclusion: Academic achievement was negatively related to behavioral disorder. Significant differences were found by mothers' education on children’s rates of behavioral disorder. Significant differences were found by fathers' occupation on children’s rates of behavioral disorder. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
حسن شمس اسفندآبادی | hassan shams esfandabadi imam khomeini international university, qazvin, iran. دانشگاه بین المللی امام خمینی، قزوین، ایران. سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه بین المللی امام خمینی (Imam khomeini international university)
سوزان امامی پور | souzan emami pour
سید جلال صدرالسادات | seyyed jalal sadrosadat
|
|
نشانی اینترنتی |
http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-289-13&slc_lang=fa&sid=en |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
روانشناسی کودکان استثنایی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|