آرشیو توانبخشی، جلد ۳، شماره ۴، صفحات ۲۷-۳۲

عنوان فارسی بررسی تأثیر آموزش راهبردهای فراشناختی بر عملکرد حل مسئله
چکیده فارسی مقاله هدف: هدف پژوهش حاضر تعیین نقش مهارت های فرا شناختی در عملکرد حل مساله، مقایسه ی شیوه های آموزش این مهارت ها و تعیین موثرترین شیوه برای آموزش مهارت های فراشناختی است روش بررسی: به همین منظور 62 دانش آموز مقطع سوم راهنمایی شهر تهران به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. سپس تمامی آزمودنی گروه نمونه پرسش نامه ای به سبک اسناد کودکان و پرسش نامه ی فرا شناختی را تکمیل نمودند. هم چنین هر آزمودنی به طور انفرادی در معرض موقعیت آونگ قرار گرفت. سپس آزمودنی ها به طور تصادفی در سه گروه آزمایش آموزش ترکیبی، آموزش دو جانبه، آموزش اسناد و یک گروه کنترل قرار گرفتند و پس از انجام آموزش های فوق مجددا در معرض پس آزمون قرار داده شدند. یافته‌ها: نتایج حاصل از پیش آزمون و پس آزمون در گروه های فوق با استفاده از آزمون های ناپارامتریک مورد نجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها بیانگر این مطلب است که آموزش راهبردهای فرا شناختی بر عملکرد حل مساله دانش آموزان تاثیرات بسزایی دارد. نتیجه‌گیری: بررسی‌ها نشان داد گروه‌های آموزشی و گروه گواه از نظر عملکرد حل مسئله با یکدیگر تفاوت دارند که از نظر آماری معنادار است. به بیان دیگر اعضای شرکت‌کننده در هر یک از این گروه‌ها در مواجه با مسائل مطرح شده در پس‌آزمون نسبت به اعضای گروه گواه متفاوت عمل کردند. مقایسه روش‌های تدریس فراشناختی نشانگر این است که در کل آموزش ترکیبی به دلیل تصحیح سیستم انگیزش فرد از طرفی و آموزش کنترل و نظارت بر سیر دریافت حل مسئله و پیشنهاد راه حل با توجه به موقعیت مسئله تفاوت معناداری با هر یک از دوشیوه به تنهایی دارد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله راهبردهای فراشناختی، عملکرد حل مسئله، آموزش

عنوان انگلیسی The Effectiveness of Metacognition Strategies Training on Problem-Solving Function in Guidance School Students
چکیده انگلیسی مقاله Objective: The main purpose of this study is to assign the effect and role of metacognition strategies trainings in problem-solving function. In other word, a comparison among-different educational methods in these skills and assigning the most effective strategy for training metacognition skills. Materials & Methods: For this reason, through a multi-stages clustral sampling, 62 senior guidance school students were selected as sample group in Tehran. Then, all the subjects completed children attribution styles Questionnaire (Peterson & Seligman, 1984) and metacognition knowledge Questionnaire (Flavell, 1985) as pre-test. Results: Also, each subject was exposed to hanging situation individually. Then, the sample group was divided to three experimental groups include: Compound training, reciprocal/raining and attributional training, and a control group. After training, all four groups accomplished questionnaires as post-test. The data gathered from pre-test and post-test were analyzed through nonparametric procedures. Conclusion: We concluded that metacognition strategies training has too effects on problem-solving functions in students.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Metacognition strategies training, Problem solving function

نویسندگان مقاله علی رضا جزایری | ali reza jazayeri
department of psychology, university of welfare and rehabilitation sciences, tehran, iran.
گروه روانشناسی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)

معصومه اسماعیلی | ma amp apos soumeh esmaeili



نشانی اینترنتی http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-289-4&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی بالینی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات