|
آرشیو توانبخشی، جلد ۱، شماره ۱، صفحات ۴۱-۴۹
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی رابطه ویژگیهای خانواده با سلامت روانی دانش آموزان دختر سال سوم تجربی تهران |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف: تشکیل شخصیت پدیده پیچیده ای است. عوال متعدد داخلی و خارجی مانند زمینه های ارثی، شرایط هنگام تولد، رویدادهای بعد از تولد، تفاوتهای فردی، رفتارهای تقویت کننده مثبت و منفی و دیگر عوامل اجتماعی و فرهنگی، هر یک به تنهایی یا به صورت متعامل در شکل گیری شخصیت فرد مؤثرند. بر اساس نظریه مکتب تحلیل روانی، تجارب دوران کودکی، مخصوصاً تعامل با والدین دارای اثر غیر قابل تردیدی بر تصویر شخصیت فرد در بزرگسالی است. هدف آن بررسی فرضیه های عدم ارضای نوجوانان دانش آموز در محیط خانواده های نابسامان و ارتباط آن با اضطراب، افسردگی، پرخاشگری، وسواس و... می باشد. روش بررسی: تحقیق حاضر از نوع مورد شاهدی است و آزمودنی ها 80 نوجوان دختر دانش آموز سال سوم تجربی دبیرستانهای تهران هستند که نیمی از آنان بعنوان گروه مورد و نیمی دیگر بعنوان گروه شاهد انتخاب شده اند. گزینش آزمودنی ها با روش غربالگری و به کمک آزمون اطلاعاتی صورت گرفته است و از آزمون 90-SCL برای بررسی فرضیه ها استفاده شده است. یافتهها: نتایج حاصل نشان دهنده تفاوت معنی داری بین گروه های مورد و شاهد می باشد. نتیجهگیری: به عنوان نتیجه گیری می توان گفت، فضای گروه کنترل شادتر از گروه آزمایش بود. اعضای گروه آزمایش معمولاً با یکدیگر از مسائل شان صحبت نمی کردند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
خانواده، سلامت روانی، دانش آموز |
|
عنوان انگلیسی |
Relationship of Family Particulars with Mental Health in Tehran Girls' Students at Third Grade in the Field of Experimental Sciences |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Objective: Personality development is a complicated phenomenon. Several external and internal factors such as hereditary background, congenital status, events afterbirth, individual differences, positive and negative promoting behaviors, and other cultural and social factors alone or in combination affect individual personality. Based on the theory of psychological analysis, experiences at childhood, especially interaction with parents have an undeniable effect on individual personality in adulthood. The subject of the present study is to investigate the relationship of family particulars with mental health in high school girls' students in Tehran at third grade in the field of experimental sciences. The present study is a case-study and its purpose is to study theories on dissatisfaction of students at disorganized families and its relationship with anxiety, depression, violence, and obsession. Materials & Methods: The study subjects were 80 girl students studying at third grade in field of experimental sciences at Tehran high schools. Half of these students were selected as case group and half of them as control group. The subjects were selected with screening method and the SCL-90 test was used to study hypothesis. Results: The results revealed that there was a significant difference between case and control group. The quality of family relationship had a strong correlation with mental growth of child. Conclusion: Based on obtained results, the atmosphere around the control group was happier than the case group. The members of the case group usually did not talk about their problems with father. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Family, Mental health, Student |
|
نویسندگان مقاله |
داوود شجاعی زاده | davoud shoja amp apos ei zadeh health education, school of public health, tehran university of medical sciences, tehran, iran. آموزش بهداشت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران. سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)
مهشید نوری | mahshid nouri
امیرهوشنگ مهریار | amir houshang mehryar
|
|
نشانی اینترنتی |
http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-235&slc_lang=fa&sid=en |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
روانشناسی بالینی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|