|
مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان، جلد ۲۸، شماره ۱۱۰، صفحات ۴۱-۵۰
|
|
|
عنوان فارسی |
تاثیر مداخله آموزشی استوار بر الگوی پرسید پروسید بر رفتار تغذیهای رابطان بهداشتی |
|
چکیده فارسی مقاله |
چکیده مقدمه: با توجه به نقش موثر رفتارهای تغذیهای در سلامت فرد، خانواده و جامعه و با آگاهی به ارزش جایگاه رابطان بهداشت همچون یکی از مهمترین حلقههای دستگاه مراقبت بهداشتی در ارایه آموزش به افراد، توجه به افزایش شایستگیهای این لایه از اجتماع در راستای پیشرفت سلامت جامعه اهمیت زیادی دارد. هدف: تعیین تاثیر مداخله آموزشی مبتنی بر الگوی پرسید پروسید بر رفتار تغذیهای رابطان بهداشتی. مواد و روشها: این پژوهش از نوع کارآزمایی شاهددار تصادفی و بر 153 رابط بهداشتی شهر رشت انجام شد. ابزار پژوهش پرسشنامه خودایفای روا و پایا و بر پایه الگوی پرسید پروسید بود و در دو برش زمانی پیش و دو ماه پس از مداخله آموزشی توسط گروهها پر شد. در این ابزار، عوامل مستعدکننده (آگاهی و نگرش)، قادرکننده، تقویتکننده و رفتار تغذیهای سنجیده شد. پس از پیش آزمون، 4 نشست آموزشی برای گروه مداخله برگزار شد. دادهها با نرمافزار SPSS18 و آزمونهای کولموگروف_اسمیرنف یک و دو نمونهای، کای دو، تی مستقل و زوجی، من ویتنی یو و ویلکاکسون واکاوی شد. نتایج: آزمون رگرسیون خطی نشان داد که سازههای الگوی پرسید پروسید روی هم رفته فرانمود 40 درصد تغییر رفتار تغذیهای بود (0001/0>P، 400/0=R2). در بین سازهها، نگرش (0001/0>P، 396/0=β) بیشترین توان پیشگویی را داشت. میانگین نمرههای آگاهی (0001/0>P)، نگرش (0001/0>P)، عوامل قادر کننده (0001/0>P) و رفتار تغذیهای سالم (0001/0>P) در گروه مداخله بعد از آموزش با گروه کنترل تفاوت معنیدار داشت. نتیجهگیری:. نتایج مطالعه نشان دهنده تاثیر مثبت برنامه آموزشی براساس الگوی پرسید پروسید و اجزای آن (عوامل مستعدکننده و عوامل قادرکننده) در ارتقای رفتارهای تغذیهای رابطان بهداشتی است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
آموزش بهداشت/ (الگوی پرسید پروسید) /( رفتارهای تغذیهای) |
|
عنوان انگلیسی |
Effect of Educational Intervention Based on PRECEDE PROCEED Model on Nutritional Behavior in Health Volunteers |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Abstract Introduction: Considering the effective role of nutritional behaviors in the health of individuals, the family and society also importance of the health volunteers as a one of the most important circles of community health care system in providing education to individuals; developing of these volunteers' competence in order to promote public health is critical. Objective: This study aimed to determine the effectiveness of educational intervention based on PRECEDE PROCEED Model on Nutritional Behavior in Health Volunteers. Materials and Methods: This research was a randomized controlled trial conducted on 153 health authorities in Rasht. The research instrument was a self-report, reliable and valid and based on the PRECEDE PROCEED model, completed in two periods before and two months after intervention by the groups. Using this tool, predisposing factors (knowledge and attitude), enabling factors, reinforcing factors and nutritional behavior were measured. After pre-test, 4 educational session classes were performed in intervention group. Data were analyzed by SPSS18 and one-sample and two-sample Kolmogrof-smirnov, Chi-square, T-Test, Paired T-Test, Mann-Whitney U and Wilcoxon. Results: Linear regression test showed that PRECEDE PROCEED Model structures altogether account for 40 percent of healthy dietary behavior changes (R2=0.400, P< 0.0001). Among the structures, Attitude (β=0.396, P< 0.0001) was the most important predicting factor. The mean scores of Knowledge (P< 0.0001), Attitude (P< 0.0001), Enabling factors (P< 0.0001) and health nutritional behavior (P< 0.0001) in the intervention group were significantly different from those of control group after the educational intervention. Conclusion: The study results indicate a positive effect of educational intervention program based on PRECEDE PROCEED Model and components (Predisposing and Enabling factors) on the promotion of health Nutritional Behavior of Health Volunteers. Conflict of interest: non declared |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
دکترفردین مهرابیان | F Mehrabian گروه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران
مریم دفاعی | M Defaei گروه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران
دکترپریسا کسمایی | P Kasmaie گروه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران
دکترزهرا عطرکار روشن | Z Atrkar-Roushan گروه آمار زیستی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران
دکترمرجان مهدوی روشن | M Mahdvi-Roshan گروه تغذیه، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران
|
|
نشانی اینترنتی |
http://journal.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-468&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/10/article-10-1694050.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|