|
دانش پیشگیری و مدیریت بحران، جلد ۶، شماره ۱، صفحات ۹-۲۲
|
|
|
عنوان فارسی |
کارکرد رسانههای اجتماعی در مدیریت بحران زلزله احتمالی شهر تهران |
|
چکیده فارسی مقاله |
زمینه و هدف: رسانهها در مهار و مدیریت بحران نقش قابلتوجهی دارند. رسانههای اجتماعی باوجود نوین بودن و عمر اندکشان نسبت به رسانههای جمعی؛ جایگاه مهمی در مدیریت بحرانها ازجمله بحرانهای طبیعی پیدا کردهاند. حضور پررنگ و گسترده این رسانهها در ایران، موج فزاینده کاربرانشان در شهر تهران و همچنین نقش چشمگیر آنها در مدیریت بحران علتی شد تا در مقاله حاضر اقدام به شناسایی کارکرد رسانههای اجتماعی در مدیریت بحران زلزله احتمالی شهر تهران نماییم. روش: روش انجام پژوهش، نظریه مبنایی و جامعه مورد بررسی مدیران و خبرگان دو حوزه بحران و رسانههای اجتماعی بوده و ده نفر از این جامعه به روش نمونهگیری نظری انتخاب شدند. جمعآوری دادهها به روش مصاحبه عمیق و ابزار تحلیل کدگذاری کیفی در سه مرحله باز، محوری و نظری بوده است. یافته: در این تحقیق سه دسته یافته کلی مربوط به نقش رسانههای اجتماعی در مدیریت زلزله احتمالی شهر تهران شناسایی شد. اولین دسته، کارکردهای رسانههای اجتماعی در بحران است، که شامل 5 کارکرد «آموزش و آگاهیبخشی»، «اطلاعیابی و اطلاعرسانی»، «هدایت و رهبری»، «همبستگی و انسجامبخشی» و «رصد و پایش اطلاعات» است. پسازآن الزامات مدیریتی در بهکارگیری رسانههای اجتماعی در بحران احصا شد که شامل 5 الزام کلیدی «بهبود زیرساختهای ارتباطی»، «برنامهریزی هدفمند»، «اعتمادسازی»، «نیازیابی، نیازسنجی و پاسخگویی»، «امداد و نجات» بود. در آخر نیز چالشهای مدیریتی و رسانههای اجتماعی در زمینه استفاده از این رسانهها تحت عنوان چالش ساختاری حاکمیت، چالش امنیت، چالش مدیریت فضا و کنترل افکار عمومی و چالش گمنامی کاربران تعیین و مدل پارادایمی تحقیق ترسیم شد. نتایج: بر اساس یافتههای این مقاله چالشهای مدیریتی در سطح کلان کشوری، بسترهای ارتباطی و شرایط فعلی رسانههای اجتماعی در ایران، استفاده وسیع از رسانههای اجتماعی در مدیریت بحران زلزله احتمالی شهر تهران در شرایط کنونی در ابعاد وسیع با دشواریهای جدی مواجهه است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Role of Social Media in Disaster Management of possible Earthquake in Tehran |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background and objective: Media plays a significant role in controlling and managing disasters. Social media although very new in comparison with mass media, has a great stand in natural disaster management. Extensive presence of such media in Iran, as well as a growing wave of number of users in Tehran and their significant role in disaster management were reasons for the present study to recognize the impacts and role of social media in disaster management of possible earthquake in Tehran. Method: The method of this research is theory based and studied population included 10 managers and experts in the field of disaster and social media were selected through theoretical sampling. In-depth interviews were used to collect data and analysis tool was qualitative coding. Findings: In this research, finding classified into three general groups related to social media role in disaster management of possible earthquake in Tehran. The first part was role of social media in disasters which classified into 5 general categories as Training and public awareness, information dissemination, directing and leadership, cohesion and information monitoring and control. Following that managerial requirements in usage of social media in disasters have been extracted. This includes five key requirements such as improvement of communication infrastructure, targeted planning, building trust, need assessment and response and rescue and relief. Finally, managerial challenges and social media in the usage of this kind of media entitled governance structural challenge, security challenge, space management and public opinion control and other challenge as users anonymity determined and paradigm model has been drown. Conclusion: According to finding of this research, managerial challenges in macro-levels, communication infrastructure and current situation of social media in Iran as well as vast usage of social media in disaster management of possible earthquake in Tehran, at present situation in different dimensions face serious problems and challenges. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
سیاوش صلواتیان | siavosh salvatian assistant professor of media and communication faculty of irib university, tehran, iran, salavatian@gmail.com دانشکده ارتباطات و رسانه دانشگاه صداوسیما
فاطمه مهربان | fatemeh mehraban m.a. in media management , accounting and management faculty of allameh tabatabaie university, tehran, iran دانشگاه علامه طباطبایی سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://www.dpmk.ir/browse.php?a_code=A-10-33-2&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|