|
Journal of Research and Health، جلد ۹، شماره ۵، صفحات ۴۵۴-۴۶۲
|
|
|
عنوان فارسی |
عوامل مؤثر بر تمایل به تجارت اجتماعی؛ با تأکید بر خدمات آموزشی |
|
چکیده فارسی مقاله |
چکیده مقدمه: امروزه رسانههای اجتماعی، به عنوان کانالی برای ارائهی خدمات آموزشی به یک ابزار آموزشی فراگیر و تأثیرگذار برای دانشجویان تبدیل شده است. هدف از تحقیق حاضر، بررسی تأثیر عوامل مؤثر بر تمایل به تجارت اجتماعی خدمات آموزشی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان میباشد. روشها: جامعهی آماری تحقیق، دانشجویان کاربر رسانههای اجتماعی از دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، بوده است که 214 نفر به عنوان نمونه و با روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. مدل مفهومی پژوهش، برگرفته از ادبیات نظری و پژوهشهای تجربی تدوین و با استفاده از نرمافزار Smart PLS تحلیل شد. نتایج: یافتههای تحقیق نشان داد، کیفیت رسانهی اجتماعی(364/0 = ) و حضور اجتماعی (244/0 = ) بر تمایل به تجارت اجتماعی خدمات آموزشی دانشجویان تأثیر مثبت معنادار دارد. علاوه بر آن، کیفیت رسانهی اجتماعی بر ریسک درکشده دانشجویان تأثیر معنادار منفی دارد (476/0- =) همچنین، ریسک درکشده، بر تمایل به تجارت اجتماعی دانشجویان، تأثیر معنادار منفی داشته (207/0- = ) و در رابطهی بین کیفیت رسانهی اجتماعی و تمایل به تجارت اجتماعی اثر میانجی جزئی نشان میدهد. نتیجهگیری: نتایج تحقیق بیانگر آن است که بالا بردن کیفیت رسانهی اجتماعی و همچنین حضور اجتماعی در رسانهی اجتماعی، تمایل دانشجویان علوم پزشکی به مشارکت در تجارت اجتماعی خدمات آموزشی را افزایش و ریسک درکشدهی آنها را کاهش داده و بنابراین میتواند دانشجویان را به استفاده هرچه بیشتر از خدمات آموزشی ارائهشده در رسانههای اجتماعی تشویق نماید. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
The effect of social media quality and social presence on intention towards social commerce with the emphasis on educational services |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Today, social media as a channel for offering educational services has become an extensive and effective educational tool for the students. This survey aimed to investigate the effective factors on intention towards social commerce of educational services among students. The statistical population included social media users at Isfahan university of medical sciences in Iran. 214 students were selected as the research sample by simple random sampling method. The conceptual model was adopted from theoretical literature and empirical studies. Research findings disclosed that social media quality and social presence have a positive and significant effect on intention towards social commerce. Moreover, social media quality has a negative significant effect on students' perceived risk. Similarly, perceived risk has a negative significant effect on students' intention towards social commerce and it showed a partial mediating effect in the relationship between social media quality and intention towards social commerce. The results revealed that higher quality of social media as well as social presence in social media increases tendency of students at Isfahan university of medical sciences to participate in social commerce of educational services and decreases their perceived risk. Therefore, it can encourage students to utilize the presented educational services in social media. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Commerce, Educational Services, Social Presence |
|
نویسندگان مقاله |
مریم سلیمانی | Maryam Soleimani Department of Management, Economics and Accounting, Payame Noor University, Tehran, Iran عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور
|
|
نشانی اینترنتی |
http://jrh.gmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1413-1&slc_lang=en&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
en |
موضوعات مقاله منتشر شده |
توسعه ای |
نوع مقاله منتشر شده |
مقاله اصیل پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|