، جلد ۲، شماره ۴، صفحات ۳۱۲-۳۲۳

عنوان فارسی تأثیر شعردرمانی گروهی بر وضعیت شناختی سالمندان مقیم در سرای سالمندان
چکیده فارسی مقاله مقدمه : سالمندی دوران حساسی از زندگی بشر است و توجه به مسایل و نیازهای این مرحله یک ضرورت اجتماعی است. آگاهی از وضعیت سلامت روانی سالمندان و مداخلات غیر دارویی مؤثر باعث دست یابی به بهداشت روانی این دوره می شود. هدف این مطالعه بررسی تأثیر شعردرمانی گروهی بر وضعیت شناختی سالمندان است . مواد و روش ها: این مطالعه از نوع نیمه تجربی بوده، که در آن 72 نفر از سالمندان مقیم سرای سالمندان شهر اراک که دارای خصوصیات نمونه پژوهش بودند، به طورتصادفی دردو گروه مداخله (39نفر) و شاهد ( 33 نفر) جای گرفتند. برای گروه مداخله، برنامه شعردرمانی گروهی طراحی و طی 12 جلسه 60 دقیقه ای به مدت 6 هفته اجرا گردید . گروه شاهد بدون مداخله خاصی، در جلسات گروهی روزانه شرکت کردند. ابزار اصلی گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک و پرسشنامه وضعیت شناختی AMT بود . برای تجزیه تحلیل داده ها از آماره کای ا سکوئر و تی مستقل و همچنین برای بررسی روابط بین متغیرها از آزمونهای تی مستقل و تی زوج استفاده شد . یافته ها : نتایج نشان داد که میانگین نمره وضعیت شناختی گروه مداخله از 17/7 قبل از مداخله به 38/7 بعد از مداخله افزایش یافت و نتایج اختلاف معناداری را در گروه مداخله نشان داد(01 /0 P ). نتیجه گیری: با توجه به این مطالعه می توان گفت که شعردرمانی گروهی بر افزایش وضعیت شناختی مؤثر است. لذا پیشنهاد می گردد، از این مهارت آسان و کم هزینه در خانه های سالمندان و حتی در منازل در جهت ارتقاء سلامت روان و بهبود وضعیت شناختی استفاده گردد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله سالمندان، وضعیت شناختی، شعردرمانی گروهی

عنوان انگلیسی The effect of Poetry therapy on the cognitive status in elderly residents of a nursing home
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Aging is a critical period of human life and the issues and needs of this stage is a social necessity . Awareness of mental health and effective non-pharmacological interventions is helpful to achieve the mental health during this period . The aim of this study is to investigate the effect of a poetry therapy on the cognitive status of the elderly . Methods: A quasi-experimental study was conducted with 72 elderly people in Arak city sanitarium who were included in sample research ,and randomly allocated in two groups of intervention (n=39) and controls (n=33) were classified. Group intervention program designed poetry therapy group and 12 sessions of 60 minutes was carried out for 6 weeks. Without special intervention group participated in regular team meetings. Additionally, the data collection tools were the questionnaire, the demographic information and the cognitive status questionnaire (AMT). To analyze and collect data, chi-square and t-tests and paired t- test were used. Results : Findings of this study showed a significant difference between pre and post intervention, where the cognitive status mean score in experimental group increased from 7/17 to 7/38 (p< 0/01). It means that cognative status increase by means of poetry therapy teqnique, but no significant difference was observed in the control group (p>0/07). Conclusion: According to this study we can say that a group poetry therapy is effective on cognitive status . It is recommended to use such an easy and low cost skill at nursing homes and even your own houses to promote mental health and cognitive status .
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Elderly, Cognitive status, Group poetry therapy

نویسندگان مقاله جمشید فرجی | Jamshid faraji
university of social welfare and rehabilitation sciences
دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی

مسعود فلاحی خشکناب | Masoud fallahi khoshknab
university of social welfare and rehabilitation sciences
دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی

حمیدرضا خانکه | Hamid reza khanke
university of social welfare and rehabilitation sciences
دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی


نشانی اینترنتی http://cmja.arakmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-190-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/2741/article-2741-2050381.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده کاربردی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات