|
|
، جلد ۲۳، شماره ۲، صفحات ۱۴۱-۱۴۸
|
|
|
| عنوان فارسی |
اثربخشی درمان شناختی مبتنی بر ذهنآگاهی بر اجتناب شناختی- رفتاری و نشخوار ذهنی در مبتلایان به اختلال همبودی اضطراب اجتماعی و افسردگی |
|
| چکیده فارسی مقاله |
اهداف: همبودی اختلال اضطراب اجتماعی و افسردگی از شایعترین مشکلات نوجوانان است و پیامدهای مخربی برای آنان دارد. هدف پژوهش حاضر، تعیین اثربخشی درمان شناختی مبتنی بر ذهنآگاهی بر اجتناب شناختی- رفتاری و نشخوار ذهنی در مبتلایان به اختلال همبودی اضطراب اجتماعی و افسردگی بود. مواد و روشها: در این پژوهش شبهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون و پیگیری با گروه گواه، 30 دانشآموز دختر مقطع متوسطه دوره اول و دوم شهر خرمآباد در سال تحصیلی 95-1394 که مبتلا به اختلال همبودی اضطراب اجتماعی و افسردگی بودند، بهروش نمونهگیری هدفمند انتخاب شده و بهصورت تصادفی ساده به دو گروه 15نفری آزمایش و گواه تقسیم شدند. ابزارهای پژوهش، مصاحبه بالینی ساختاریافته برای اختلالات محور یک، پرسشنامه اضطراب اجتماعی برای نوجوانان، پرسشنامه افسردگی بک ویرایش دوم، مقیاس اجتناب شناختی- رفتاری و مقیاس پاسخهای نشخواری بود. گروه آزمایش طی 8 جلسه 2ساعته (هفتهای یک جلسه) بهصورت گروهی تحت آموزش شناختدرمانی مبتنی بر ذهنآگاهی قرار گرفتند و گروه گواه طی این مدت هیچ مداخلهای دریافت نکردند. در نهایت از هر دو گروه، پسآزمون و مجدداً دو ماه بعد، پیگیری بهعمل آمد. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS 19 و توسط آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافتهها: در گروه آزمایش، میانگین نمرات متغیرهای اجتناب شناختی- رفتاری و نشخوار ذهنی در مراحل پسآزمون و پیگیری نسبت به گروه گواه کاهش معنیداری داشت (01/0p<). نتیجهگیری: درمان شناختی مبتنی بر ذهنآگاهی در کاهش میزان اجتناب شناختی- رفتاری و نشخوار ذهنی در مبتلایان به اختلال همبودی اضطراب اجتماعی و افسردگی موثر است. |
|
| کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
| عنوان انگلیسی |
Effectiveness of Mindfulness–based Cognitive Therapy on Cognitive-Behavioral Avoidance and Mental Rumination in Comorbidity of Social Anxiety and Depression Patients |
|
| چکیده انگلیسی مقاله |
Aims: As one of the most prevalent disorders in the adolescents, the comorbidity of social anxiety disorder and depression leads to bad outcomes for them. The aim of the study was to determine the effectiveness of the midfulness-based cognitive therapy on the cognitive-behavioral avoidance and mental rumination in patients with comorbidity of social anxiety and depression. Materials & Methods: In the controlled follow-up pretest-posttest quasi-experimental study, 30 female high-school students with the social anxiety and depression comorbiduty were studied in Khorramabad in the academic year 2015-16. The subjects, selected via purposeful sampling method, were randomly divided into two 15-person groups including experimental and control groups. Data was collected by the structured clinical interview for Axis 1 disorders, the social anxiety questionnaire for the adolescents, Beck depression inventory- second edition, the cognitive-behavioral avoidance scale, and the ruminative responces scale. Eight 2-hour group mindfulness-based cognitive-therapy training sessions (one session per week) were conducted in experimental group, while control group received no intervention. Finally, posttest was conducted in both groups and a follow-up step was conducted 2 month latter. Data was analyzed by SPSS 19 software using multi-variable covariance analysis test. Findings: The mean scores of the cognitive-behavioral avoidance and mental rumination items in the posttest and follow-up steps significantly decreased in experimental group compared to control group (p< 0.01). Conclusion: The mindfulness-based cognitive therapy reduces the cognitive-behavioral avoidance, as well as the mental rumination, in the patients with the social anxiety and depression comorbidity. |
|
| کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
| نویسندگان مقاله |
عزت اله قدم پور | E. GHadampour Psychology Department, Literature & Humanities Faculty, Lorestan University, Lorestan, Iran گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، لرستان، ایران
پروانه رادمهر | P. Radmehr Psychology Department, Literature & Humanities Faculty, Lorestan University, Lorestan, Iran گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، لرستان، ایران
لیلا یوسف وند | L. Yousefvand Educational Management Department, Literature & Humanities Faculty, Lorestan University, Lorestan, گروه مدیریت آموزشی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، لرستان، ایران
|
|
| نشانی اینترنتی |
http://hms.gmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2341-1&slc_lang=fa&sid=1 |
| فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/2739/article-2739-2201426.pdf |
| کد مقاله (doi) |
|
| زبان مقاله منتشر شده |
fa |
| موضوعات مقاله منتشر شده |
بهداشت روان |
| نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|