، جلد ۱۹، شماره ۲، صفحات ۹۷-۱۰۳

عنوان فارسی انتقال بین‌دستی یادگیری حرکتی در کودکان مبتلا به اختلالات طیف اوتیسم
چکیده فارسی مقاله اهداف: یادگیری حرکتی پس از تمرین با یک اندام، به اندام سمت مقابل منتقل می‌شود. با توجه به نقص جسم پینه‌ای در افراد مبتلا به اختلالات طیف اوتیسم، هدف این پژوهش تعیین چگونگی انتقال یادگیری حرکتی از دست راست به دست چپ و بالعکس در کودکان مبتلا به اختلالات طیف اوتیسم در مقایسه با همتایان عادی آنها بود. روش‌ها: در این کارآزمایی بالینی تصادفی 31 پسر مبتلا به اختلالات طیف اوتیسم و همتای عادی به روش نمونه‌گیری مبتنی بر هدف از دبستان‌های پسرانه شهرستان نجف‌آباد در فاصله بهمن 1389 تا اردیبهشت 1390 انتخاب و مقایسه شدند. نمونه‌ها براساس پرسش‌نامه غربالگری اختلالات طیف اوتیسم با عملکرد بالا مورد غربالگری قرار گرفتند. از آزمون زمان عکس‌العمل متوالی برای مقایسه دو گروه استفاده شد. داده‌ها پس از جمع‌آوری به نرم‌افزار آماری SPSS 19 وارد و با استفاده از آزمون‌های تحلیل واریانس با اندازه‌گیری مکرر، T جفت‌شده و تحلیل واریانس دوطرفه تجزیه و تحلیل شدند. یافته‌ها: بین دو گروه تفاوت معنی‌داری در دقت انتقال یادگیری از دست راست به چپ (191/0=p)، سرعت انتقال یادگیری از دست راست به چپ (095/0= p)، دقت انتقال یادگیری از دست چپ به راست (052/0=p) و همچنین سرعت انتقال یادگیری از دست چپ به راست (459/0=p) وجود نداشت. نتیجه‌گیری: انتقال یادگیری از دست راست به دست چپ و بالعکس در کودکان مبتلا به اختلالات طیف اوتیسم عادی و طبیعی است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله انتقال بین‌دستی، یادگیری حرکتی، اختلالات اوتیستی

عنوان انگلیسی Intermanual Transfer of Motor Learning in Children with Autism Spectrum Disorder
چکیده انگلیسی مقاله Aims: After training motor learning with one organ transfers to the other organ. Considering Carpus Callosum deficit in children with ASD, this study was aimed to investigate intermanual transfer of motor learning from right hand to left hand and vice-versa in children with ASD compared to their typical matched peers. Method: In this randomized clinical trial study, 31 boys with ASD and typical peers were selected by purposed sampling method from Najafabad elementary schools from February to May 2011. Participants were screened using Autism Spectrum Screening Questionnaire (ASSQ). Serial reaction time task was used for group comparison. Data were entered to SPSS 19 statistical software after collection and were analyzed using repeated measure ANOVA, paired T-test, and two-way ANOVA. Results: There were no significant difference between two groups in transfer accuracy from right hand to the left (p=0.191), transfer speed from right hand to the left ( p=0.095), transfer accuracy from left hand to the right (p=0.052), and also transfer speed from left hand to the right (p=0.459). Conclusion: Intermanual transfer of learning from right to the left hand and vice versa is intact in children with ASD.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Inter-manual Transfer, Motor Learning, Autism Disorder

نویسندگان مقاله سارا ایزدی نجف‌آبادی | Izadi Najafabadi
Department of Occupational Therapy, Faculty of Rehabilitation, Isfahan University of Medical Science,Isfahan, Iran
گروه کاردرمانی، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران

وحید نجاتی | Nejati V.


نوید میرزاخانی عراقی | Mirzakhany Araghi N.


زهرا پاشازاده آذری | Pashazadeh Azari Z.



نشانی اینترنتی http://hms.gmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1433-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/2739/article-2739-2201616.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده علوم پایه پزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات