، جلد ۱۶، شماره ۴، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی تأثیر تم‌‌های موسیقیایی بر کاهش پرخاشگری دانشجویان
چکیده فارسی مقاله چکیده زمینه و هدف : پرخاشگری رفتاری است که هدف آن صدمه زدن به خود یا دیگران است. رفتار پرخاشگرانه مانند سایر رفتارها از اصول یادگیری پیروی می‌کند. بنابراین می توان به تبیین ماهیت آن در انسان و حیوان ‌پرداخت. برای کاهش پرخاشگری درمان های گوناگونی وجود دارد. موسیقی یکی از ابزارهای هنردرمانی است که می‌تواند به‌طور مستقیم و غیرمستقیم بر روی شناخت تأثیرگذار باشد. تحقیق حاضر با هدف بررسی تأثیر تم‌های موسیقیایی بر کاهش پرخاشگری دانشجویان انجام شده است. روش تحقیق : این پژوهش که تأثیر تم های موسیقیایی بر کاهش پرخاشگری را می سنجد، از نوع طرح‌های آزمایشی است. جامعه ی آماری مورد برسی کلیه دانشجویان پسر مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه تربیت مدرس (306 نفر) است. روش نمونه‌گیری به صورت در دسترس و حجم نمونه 60 نفر (هر گروه 15 نفر) تعیین گردید. در این پژوهش برای سنجش پرخاشگری از پرسشنامه باس و پری استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها، از آزمون های t وابسته و مستقل ، تحلیل واریانس یک راهه و آزمون‌های تعقیبی توکی استفاده گردید. یافته‌ها: مؤلفه ی پرخاشگری با میانگین های 8/95، 86/94 و 80/93 قبل از مداخله و 33/88 ، 00/86 و 60/81 بعد از مداخله در گروه های سه گانه تفاوت معنی داری دارند (001/0 > p ) و تفاوت میان گروه ها در مؤلفه ی اصلی پرخاشگری و کینه‌ورزی در سطح 001/0 p= معنی ‌دار و در سایر مؤلفه ها تفاوتی وجود ندارد. نتیجه‌گیری : تحلیل داده ها با استفاده از شاخص های آماری و مقایسه ی نتایج میانگین ها حاکی از اثرات مثبت موسیقی در کاهش پرخاشگری دانشجویان بود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله پرخاشگری، تم، تم آرام ساز، تم خلق ساز، تم جسمانی ساز

عنوان انگلیسی The Effect of Musical Themes on Reduction of Aggression in University Students
چکیده انگلیسی مقاله Abstract Background and Aim: Music is one of the factors which reduces some states like tension, aggression, anxiety and masochism. This research was done to study the effect of the musical themes on reducing the aggression in university students. Materials and Methods: In this study, 306 Tarbiat Modarres university students, who were studying in 2008-2009 academic year in Tehran, were selected. The subjects completed the “Buss and Perry” aggression questionnaire and 60 students of the sample who scored one standard variation above the average were randomly assigned in 4 groups of 15 students (3 experimental groups and a control one). While being exposed to three musical themes (Relaxation themes, Somatization themes and Mood-making themes), the students were under the test application for 6 weeks. Subsequently, the “Buss and Perry” questionnaire was applied as a post-test. Results: Data analysis through applying the statistical indexes and comparing the average results in 4 groups showed the positive effects of the music on reducing aggression in students. Conclusion: In sum, music can be considered as an effective factor in promoting the mental health and reducing aggression level.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله حمید رضا سلطانی | Hamid Reza Soltani
Tarbiat Modares
دانشگاه تربیت مدرس

عباسعلی اللهیاری | Abbas Ali Alahyari
Tarbiat Modares
دانشگاه تربیت مدرس

سید کاظم رسول زاده طباطبائی | Seyaed Kazem Rasoulzade Tabatabayi
Tarbiat Modares
دانشگاه تربیت مدرس

نادیا سلطانی | Nadia Soltani
Islamic Azad University, Research and Science Branch
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم تحقیقات


نشانی اینترنتی http://hms.gmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-256&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/2739/article-2739-2201713.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده علوم پایه پزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات