|
، جلد ۱۴، شماره ۲، صفحات ۶۱-۶۹
|
|
|
عنوان فارسی |
تأثیر دو روش آموزش مبتنی بر شبیه سازی و سنتی بر میزان مهارت دانشجویان مامایی در انجام معاینات لگنی |
|
چکیده فارسی مقاله |
زمینه و هدف: به دلیل مشکل بودن آموزش و انجام معاینات زنان بسیاری از دانشجویان قادر به کسب مهارت لازم در این زمینه نیستند. این امر لزوم بکارگیری روشهای نوین آموزش مهارتها را ایجاب می کند. در دو دهه اخیر، استفاده از شبیه سازی برای آموزش مهارتها مورد توجه زیادی قرار گرفته است. این پژوهش با هدف مقایسه تأثیر دو روش آموزش مبتنی بر شبیه سازی و سنتی بر مهارت دانشجویان مامایی در انجام معاینات زنان انجام گرفت. روش تحقیق: در این پژوهش تجربی، 56 دانشجو بصورت تصادفی تقسیم و در دو کارگاه آموزش مبتنی بر شبیه سازی و سنتی در مورد معاینه زنان شرکت کردند. آنها قبل و بعد از دوره آموزشی در یک آزمون عملی شبیه سازی شده شرکت نمودند. هم چنین دانشجویان، توانایی خود را در انجام معاینه ارزشیابی و تجربه خود را از برنامه آموزشی گزارش نمودند. یافتهها: آموزشهای ارائه شده به دو گروه منجر به افزایش معنی داری در یادگیری دانشجویان شد، اما در گروه مطالعه بطور معنی داری بیشتر بود (001/0p<). در انتها دانشجویان گروه شبیه سازی، توانایی خود را در انجام معاینه بیشتر از گروه کنترل گزارش نمودند (002/0=p). دانشجویان بیان کردند آموزش شبیه سازی باعث یادگیری بهتر و یادآوری سریعتر این تکنیک گردید. نتیجهگیری: دانشجویان گروه مطالعه از مهارت و اعتماد به نفس بالاتری در انجام معاینات لگنی برخوردار بودند که یادگیری بهتر دانشجویان این گروه را نشان می دهد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
آموزش مبتنی بر شبیه سازی، آموزش سنتی، معاینه لگنی |
|
عنوان انگلیسی |
The effects of Simulation Based and Traditional Education on students’ skill in Pelvic examination |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background and Aim: Gynecologic exams are among the most difficult competencies that students must learn and therefore their competency is insufficient in this regard. This implied the need for applying the innovative training methods. In the recent two decades it is suggested that SBE is being used for teaching new skills. This study was conducted to determine and evaluate the effects of SBE and compare it with traditional training program on the midwifery students` skill in performing pelvic examination. Materials and Methods: In this randomized controlled trial, 56 midwifery students were randomly allocated in two educational programs about pelvic examinations. One group received the traditional education and the other SBE. All the students attended in a simulation-based assessment before and after the workshops. At the end of the exam, students also reported their perceived ability and their learning experience. Results: Both programs promoted students' skill and confidence, but SBE significantly resulted in better performance (p=.001). Students in SBE rated their perceived ability higher in compare with the traditional group (p=.002). Students reported that SBE led to better learning and faster recall of learned issues. Conclusion: The results suggest that SBE is highly effective in enhancement of students’ skill and more confidence in pelvic examinations. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
فاطمه عرفانیان | F. Erfanian
طلعت خدیوزاده | T. Khadivzadeh
|
|
نشانی اینترنتی |
http://hms.gmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-161&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/2739/article-2739-2201813.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
پزشکی داخلی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|