|
، جلد ۱۴، شماره ۱، صفحات ۵۱-۵۷
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی تأثیر تشکچه ارگونومیک بر اندکسهای RULA Score در رانندگان |
|
چکیده فارسی مقاله |
زمینه و هدف: رانندگی از جمله مشاغلی است که در آن به دلیل پوسچرهای نامناسب و کشش و تنشهای وارد شده به سیستم اسکلتی- عضلانی، فرد در معرض اختلالاتی در این نواحی قرار می گیرد. جهت اصلاح پوسچر بدن رانندگان و بهبود شرایط بدنی آنها تشکچه ای طراحی و ساخته شده است. برای ارزیابی میزان اثربخشی این وسیله اقدام به ارزیابی پوسچر رانندگان در دو مرحله قبل و بعد از استفاده از تشکچه بر روی صندلی آنها گردید. روش تحقیق: این تحقیق توصیفی- تحلیلی و مداخله ای بر روی 95 نفر از رانندگان شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان انجام شد. روش انجام کار به این صورت بود که از تکراری ترین پوسچر فرد حین رانندگی عکسبرداری کرده و سپس تشکچه مذکور را روی صندلی نصب کردیم. مجدداً در حین رانندگی از پوسچر فرد عکسبرداری شد. سپس با استفاده از متد ارزیابی پوسچر RULA وضعیت بدن فرد در دو حالت قبل و بعد از مداخله ارزیابی گردید. یافته ها: نتایج حاصل از آزمون آماری ویلکاکسون نشان داد که اندکس گردن با (001/0p<)، اندکس تنه با (001/0p<) و اسکور نهایی RULA با (001/0p<) پس از استفاده از تشکچه تغییر کرده اند. نتیجه گیری: بر اساس نتایج این مطالعه، تشکچه مورد استفاده در اصلاح پوسچر قسمتهایی از بدن مؤثر است. اما این اصلاحات در حدی نیست که پوسچر فرد را به حالت نرمال برساند. پیشنهاد می شود برای افزایش اثربخشی این تشکچه با کمک طراح صنعتی و ارگونومیست اصلاحات بیشتری بر روی آن انجام شده و کارایی آن مجدداً بررسی شود. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
تشکچه ارگونومیک، RULA Score، رانندگان |
|
عنوان انگلیسی |
The survey of ergonomic cushion effect on RULA Score indices in drivers |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background and Aims: Driving is one of the occupations that afflict a person to get the Musculoskeletal disorders because of the awkward working postures and imposition of stretch and strain in the driver’s body musculoskeletal system. We used the cushion for correcting driver’s body posture and their body conditions. Our goal in this study was the survey of cushion usefulness to posture correcting. Materials and Methods: 95 persons of bus drivers for this descriptive, analytic, interactive and cohort study were selected. In this research driver's postures while driving were assessed with RULA method (Rapid Upper Limb Assessment) in two stages, before and after the cushion usage. Then the data were analyzed by Spearman, Wilcoxon and Paired Sample tests with the aid of SPSS software program. Results: The statistic tests results show that RULA Grand Score for these drivers is between 2-6. Wilcoxon test results for comparing of RULA indices before and after using the cushion show that using this cushion decrease neck score (P< 0.001), trunk score (P< 0.001) and Grand Score (P< 0.001). Conclusion: This cushion affects correcting drivers posture but this correction isn’t so idealistic. Therefore our recommendation to designers is that further study and redesign of cushion is necessary to cushion optimizeation. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Ergonomic Cushion, RULA Score, Drivers |
|
نویسندگان مقاله |
احسان ا... حبیبی | E. Habibi
نسرین صادقی | N. Sadeghi
|
|
نشانی اینترنتی |
http://hms.gmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-150&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/2739/article-2739-2201822.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
پزشکی داخلی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|