، جلد ۸، شماره ۶، صفحات ۵۴۱-۵۴۷

عنوان فارسی اثربخشی آموزش مهارت های جرات ورزی در کاهش استرس کارکنان مرکز فوریت های پزشکی
چکیده فارسی مقاله مهارتهای اجتماعی مجموعه ای از توانایی های آموخته شده ایست که فرد را قادرمی سازد تا با قابلیت و شکل مناسبی در یک زمینه اجتماعی تعامل کند، ازجمله معمول ترین مهارت های اجتماعی شناخته شده مهارت های جرات ورزی می باشد. هدف از انجام این پژوهش، بررسی نقش آموزش مهارت های جرات ورزی در کاهش استرس کارکنان مرکز فوریت های پزشکی شهر قائن بود. از آنجا که حجم کل جامعه 44 نفر  می باشد، لذا به دلیل محدودیت حجم جامعه و امکان دسترسی به تمام اعضای جامعه از روش سرشماری استفاده شد. به منظور جمع آوری داده های پژوهش، از پرسشنامه های استاندارد پرسشنامه جرأت ورزی گمبریل وریجی(1975) و پرسشنامه استرس شغلی استاینمز(1977) استفاده شد. داده های جمع آوری شده به کمک آزمون تحلیل کوواریانس با نرم افزار آماری SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج پژوهش نشان داد آموزش مهارت های جرات ورزی در کاهش استرس کارکنان مرکز فوریت های پزشکی شهر قائن تاثیر دارد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله جرات ورزی، استرس ، کارکنان فوریت های پزشکی

عنوان انگلیسی Effect of assertiveness skill training on the staffs' stress at the emergency medical center
چکیده انگلیسی مقاله Social skills are set of learned abilities which enable individual to interact with the appreciate ability in social context. Assertiveness training skills is one of the most commonly known social skills. The purpose of this study was to investigate the role of assertiveness skill training in reducing the stress of staffs at the emergency medical center. This quasi-experimental study was carried out by using pretest and posttest with control group. The statistical population was all employees (44 participants) who working at the emergency medical center that were selected by census method and were divided into experimental group and control group. Then the assertiveness training program was conducted on the experimental group during 10 weeks (one week per session for 1.5 hours) but control group did not receive these trainings and skills. Tools included gambrill–richey assertion inventory and job stress inventory. The findings showed that the assertiveness skill training has an effect on reducing staffs' stress and increasing assertiveness at emergency medical center. Regarding the results, it can be seen that the assertiveness skill training by cognitive method will significantly increase the assertiveness and reduce the stress of the staffs and these skills enable individuals to stand up for their beliefs and rights
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Assertiveness, Job Stress, Medical Staff, Social Skill

نویسندگان مقاله هادی محمدپور | Hadi Mohammadpour
Department of Education, School of Elementary Education, Farhangian University, Shahid Beheshti Campus, Mashhad, Iran


سارا سالاری دشت بیاض | Sara Salari Dashtbayaz
Department of Humanities, School of Humanities, Bozorgmehr University, Qaenat


| Majid Alijan Nodehpashangi
Department of Educational Administration, School of Management, Kharazmi University, Tehran, Iran



نشانی اینترنتی http://jrh.gmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1363-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/2745/article-2745-2202188.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده ارتقای سلامت
نوع مقاله منتشر شده مقاله اصیل پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات