، جلد ۸، شماره ۴، صفحات ۳۷۳-۳۸۱

عنوان فارسی رابطه اعتماد به پزشک و رضایت بیماران دیابتی در شهر کرمان
چکیده فارسی مقاله رضایت بیمار عبارت است از پاسخ شناختی و احساسی بیمار نسبت به ارضای نیازهایش که به عنوان یکی از شاخصهای سنجش کیفیت مراقبت و درمان مورد توجه جدی است. رابطه پزشک و بیمار از عوامل موثر در رضایت از خدمات پزشکی محسوب می شود.یکی از عناصر کلیدی این رابطه اعتماد بیمار به پزشک است که در صورت وجود می تواند رضایت بیمار از پزشک را افزایش دهد .این پژوهش با هدف بررسی تاثیر اعتماد بیمار به پزشک بر رضایت از پزشک در بین بیماران مبتلا به دیابت در شهر کرمان انجام شده است. در این بررسی مقطعی چهارصد بیمار مبتلا به دیابت که تحت کنترل پزشک در کلینیک بعثت بودند به عنوان نمونه انتخاب شدند. اطلاعات مورد نیاز با استفاده از پرسشنامه همراه با مصاحبه جمع آوری شد . اطلاعات با استفاده از نرم افزار spss نسخه 20 تجزیه و تحلیل شد. از آماره های توصیفی برای توصیف وضعیت موجود و از آزمون همبستگی و رگرسیون چند متغیره برای تحلیل روابط بین متغیرها استفاده شد. نتایج نشان داد که بین اعتماد به پزشک و رضایت از پزشک رابطه معنی دار وجود دارد. تحلیل رگرسیون نشان داد که ترتیب متغیرهای اعتماد همه جانبه ،وظیفه شناسی ،درستکاری ،رازداری و صلاحیت بیشترین تاثیر را بر متغیر رضایت بیمار از پزشک داشته اند. با توجه به نتایج تحقیق توصیه می شود در آموزشهای مربوط به حرفه پزشکی تاکید بیشتری برآموزش شیوه های ایجاد و حفظ اعتماد بینابینی شود تا در نظام رقابتی و مشتری مدار درمان بتاون رضایت تعداد بیشتری از بیماران را جلب کرد و از سوی دیگر از این راه بتوان بیمار را برای پاسخگویی بهتر به درمان آماده نمود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اعتماد به پزشک ،رضایت از پزشک ،رابطه پزشک و بیمار ،دیابت.

عنوان انگلیسی Trust in physician, satisfaction with physician and their relationship among diabetic patients in Kerman, Iran
چکیده انگلیسی مقاله Physician-patient relationship is one of the effective factors in satisfaction with medical services. One of the key elements of this relationship is the patient's trust in the physician, which can increase patient satisfaction with the physician. The purpose of this study was to investigate the effect of patient trust on satisfaction with physicians. This cross-sectional study recruited 400 diabetic patients. Data were collected by using questionnaires and interviews. The questionnaire was validated through face validity and internal consistency of its items. The results showed that there is a significant relationship between trust in the physician and satisfaction with the physician. Regression analysis showed that the variables of global trust, dutifulness, honesty, confidentiality, and competence had the greatest impact on the variable of patient satisfaction with the physician, respectively. According to the results of the study, it is recommended that more emphasis be placed on how to create and maintain mutual trust in medical education, such that more patient satisfaction is achieved in the competitive and customer-oriented care system, and also prepare the patient for better response to the treatment.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Physician, Satisfaction, Relationship, Trust

نویسندگان مقاله لیلا رحیمیان پور | Leila Rahimpour
Research Center for Tropical and Infectious Diseases, Kerman University of Medical Sciences, Kerman, Iran


سعیده گروسی | Saideh Garousi
Department of Social Sciences, Literature and Humanities Faculty, University of Shahid Bahonar, Kerman, Iran


سوده مقصودی | Soodeh Maghsoodi
Department of Social Sciences, Literature and Humanities Faculty, University of Shahid Bahonar, Kerman, Iran



نشانی اینترنتی http://jrh.gmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-948-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/2745/article-2745-2202214.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده ارتقای سلامت
نوع مقاله منتشر شده مقاله اصیل پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات