، جلد ۸، شماره ۳، صفحات ۲۶۲-۲۶۸

عنوان فارسی بررسی عوامل جامعه شناختی موثر بر اصلاح بدن در میان زنان تهرانی
چکیده فارسی مقاله این پژوهش عوامل موثر بر اصلاح بدن زنان تهرانی را بررسی می کند. اصلاح بدن شامل، کنترل وزن، جراحی های زیبایی، استفاده از داروها و کرم ها وخدمات پزشکی می باشد. روش پژوهش  پیمایش است و جامعه آماری شامل تمام زنان تهرانی سنین 22 تا 44 در سال 1392 می باشد. 384 تن از زنان با روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات نیز پرسشنامه ای است که توسط محققان طراحی گردید. نتایج نشان داد که اصلاح بدن با متغیرهای" مصرف گرایی، مصرف رسانه، هویت شخصی، طبقه اجتماعی و سن" رابطه معناداری دارد. علاوه بر این تقریبا 47 درصد از متغیر اصلاح بدن توسط مصرف گرایی، 7 درصد توسط مصرف رسانه و 12 درصد توسط هویت شخصی، تبیین گردید. نتایج آزمون تحلیل واریانس هم نشان داد که گروه سنی 25 تا 35 سال بیشترین میزان اصلاح بدن را به خود اختصاص داده اند. همچنین طبقه اجتماعی  رابطه مثبت معناداری با اصلاح بدن نشان داد. 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اصلاح بدن، مصرفگرایی، مصرف رسانه، هویت شخصی، زنان

عنوان انگلیسی The effective sociological factors on body modification among Tehranian women
چکیده انگلیسی مقاله Body is center of many debates in sociology during last decades. Sociologists believe that human body is a project of identity. It seems that women pay more attention to their body; therefore, this study investigated the effective factors on body modification of Tehranian women. Body modification includes weight control, cosmetic services, using medicines and creams, and medical services. Among the theories of body modification, theories of Pierre Bourdieu, Anthony Giddens, and Brayan Turner were selected as the theoretical framework of this research; then research model and hypothesis were extracted. The statistical population was all of the Tehranian women at the age range of 22-44 years. Using multi-stage cluster sampling method, 384 women were selected. A researcher-made questionnaire was used for data collection. The results of the study showed that body modification can have a significant relationship with consumerism, media consumption, personal identity, social class and age. Moreover, nearly 47% of body modification changes were explained by "consumerism", 7% by "media consumption", and 12% by "personal identity". The results showed that the age group of 25-35 years has the highest practice of body modification. Furthermore, "social class" showed a positive significant relationship with body modification. According to the theories of Giddens, Bourdieu and Turner, it can be concluded that modernity and its components consumerism, hegemony of media, and identification influences the body modification of Tehranian women
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Modification, Consumption, Identity, Women

نویسندگان مقاله میترا سرابیان | Mitra Sarabian
Department of Sociology, Faculty of Literature and Humanity, Sciences and Research University, Tehran, Iran

داریوش بوستانی | Dariush Boostani
Department of Social Sciences, Faculty of Literature and Humanity, Shahid Bahonar University of Kerman, Kerman, Iran


نشانی اینترنتی http://jrh.gmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1257-1&slc_lang=en&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/2745/article-2745-2202224.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده en
موضوعات مقاله منتشر شده سلامت روان و سلامت اجتماعی
نوع مقاله منتشر شده مقاله اصیل پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات