|
، جلد ۸، شماره ۳، صفحات ۲۷۸-۲۸۵
|
|
|
عنوان فارسی |
اثربخشی بازی درمانی گروهی به شیوه شناختی - رفتاری بر عزت نفس و اضطراب اجتماعی دانش آموزان |
|
چکیده فارسی مقاله |
عزت نفس و عدم اضطراب اجتماعی از مؤلفههای مهم سلامت روان محسوب میشود و مانند هر خصوصیت روانی دیگر در سنین پایینتر قابلیت تغییر بیشتری دارد. بنابراین هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر بازی درمانی گروهی بر عزت نفس و اضطراب اجتماعی دانش آموزان بود. جامعهی آماری شامل دانشآموزان شهر تهران است که به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای، 24 نفر به صورت تصادفی انتخاب و در 2 گروه آزمایش و کنترل شرکت نموده و مقیاسهای اضطراب اجتماعی کانور و عزت نفس روزنبرگ را تکمیل نمودند. سپس گروه آزمایش در معرض بازی درمانی گروهی قرار گرفت. یافتههای پژوهش نشان داد که برنامه بازی درمانی گروهی در افزایش عزت نفس(05/0 >p، 225/ 5 =f) و کاهش اضطراب اجتماعی( 05/0 >p، 617/ 6 =f) دانش آموزان تأثیر معناداری داشته است. بنابراین پیشنهاد میگردد مراکز مشاوره و درمان کودکان دارای مشکلات رفتاری و شناختی و همچنین مدارس جهت سلامت بیشتر، بهبود عزت نفس و کاهش اضطراب اجتماعی دانشآموزان اقدامات اساسی را به کار ببرند و ساختارهای ضروری جهت بهبود وضعیت کودکان و نوجوانان را درنظر بگیرند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
بازی درمانی شناختی-رفتاری، عزت نفس ، اضطراب اجتماعی |
|
عنوان انگلیسی |
Effect of cognitive-behavioral play therapy in the self-esteem and social anxiety of students |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Self-esteem and lack of social phobia are considered amongst the components of mental health. These features are more likely to be created during the early years of life like any other mental aspect. Hence, the present research aimed to investigate the effectiveness of cognitive-behavioral play therapy in self-esteem and social anxiety of student. The statistical population included all the students in Tehran, from whom a sample of 24 was drawn through multi-stage cluster sampling. They were randomly assigned into the experimental and control groups. The data gathering tools included Rosenberg's Self-Esteem Scale and Connor Social Phobia Inventory. The experimental group underwent the group play therapy while the control group received no treatment. The findings indicated that group play therapy was effective in the increase of self-esteem and decrease of social phobia among the students. Therefore, it is recommended that children's counseling and therapy centers as well as school officials employ the necessary interventions to enhance health, improve self-esteem, and decrease social phobia with regard to the necessary constructs for the improvement of children's and adolescents' mental health. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Anxiety, Cognitive-Behavioral, Play Therapy, Self-Esteem |
|
نویسندگان مقاله |
مرضیه عطایی | Marzie Atayi Department of Humanities, School of Psychology, University of Psychology and Educational Sciences, Kharazmi University, Iran
هادی هاشمی رزینی | Hadi Hashemi Razini Department of Humanities, School of Psychology, University of Psychology and Educational Sciences, Kharazmi University, Iran
محمد حاتمی | Mohammad Hatami Department of Humanities, School of Psychology, University of Psychology and Educational Sciences, Kharazmi University, Iran
|
|
نشانی اینترنتی |
http://jrh.gmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1259-1&slc_lang=en&sid=1 |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/2745/article-2745-2202226.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
en |
موضوعات مقاله منتشر شده |
ارتقای سلامت |
نوع مقاله منتشر شده |
مقاله اصیل پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|