، جلد ۸، شماره ۲، صفحات ۱۱۶-۱۲۲

عنوان فارسی نقش ابعاد سرشت و منش در پیش بینی اضطراب صفت و حالت دانش آموزان دبیرستانی
چکیده فارسی مقاله مطالعات از نقش عوامل سرشتی در ایجاد  و دوام اضطراب حمایت می کنند. هدف این مطالعه تعیین نقش ابعاد سرشت و منش در پیش بینی اضطراب صفت و حالت در دانش آموزان دبیرستانی بود. روش این پژوهش توصیفی همبستگی بود. کلیه دانش آموزان مقطع متوسطه شهر خلخال (اردبیل-ایران) در سال تحصیلی 1393-1394 جامعه اماری این پژوهش را تشکیل دادند (N=3416). تعداد 180 دانش اموز به طور تصادفی با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای به عنوان نمونه انتخاب شده و از آنها درخواست شد به پرسشنامه اضطراب صفت / حالت و سیاهه سرشت و منش کلونینگر در محل کلاس و با حضور پژوهشگر پاسخ دهند. داده های جمع آوری شده نیز با استفاده از ازمونهای تحلیل همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه تجزیه و تحلیل شد. نتایج ضرایب همبستگی نشان داد که اضطراب به طور مثبت به نوجویی (0/001>P؛ 0/38=r)، آسیب پرهیزی (0/001>P؛ 0/55=r)، وابستگی به پاداش (0/04>P؛ 0/18=r) ارتباط مثبت داشت ولی با پشتکار (0/05>P؛ 0/17-=r)، همکاری (0/03>P؛ 0/18-=r) و خودراهبری (0/001>P؛ 0/66-=r) ارتباط منفی داشت. نتایج تحلیل رگرسیون نیز نشان داد که 60 درصد از کل واریانس اضطراب به وسیله ابعاد سرشت و منش تبیین می شود. نتایج این مطالعه نشان می دهند که ابعاد سرشت و منش می توانند نوعی پیش آمادگی برای اضطراب فراهم کنند و برای شناسایی زودهنگام علایم اضطرابی مورد استفاده قرار گیرند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله سرشت و منش ، اضطراب صفت و حالت، دانش آموزان

عنوان انگلیسی The role of temperament and character dimensions in predicting state-trait anxiety in high school students
چکیده انگلیسی مقاله Studies advocate the role of temperament factors in development and persistence of anxiety. The aim of this study was to determine the role of temperament and character dimensions in predicting the state-trait anxiety in high school students. In this study, the statistical population consisted of all high school students (N=3416). One hundred and eighty students were selected randomly from this population by using multistage cluster sampling. They were asked to complete state-trait anxiety inventory, and cloninger's temperament and character inventory in the class in presence of the researcher. The findings of correlation analysis showed that anxiety was positively correlated with novelty seeking, harm avoidance, and reward dependence, while it was negatively correlated with persistence, cooperativeness, and self-directedness. The results of regression analysis indicated that 60% of variance of anxiety was explained by temperament and character dimensions. Based on the results of this study, temperament and character dimensions can provide a kind of predisposition for anxiety and can be used to identify anxiety symptoms in early stages.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Anxiety, Character, State Anxiety, Temperament

نویسندگان مقاله سجاد بشرپور | Sajjad Basharpoor
Department of Psychology, School of Educational Science and Psychology, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil

سیده صغری مظفری | Seyyedeh Soghra Mozaffari
Department of Psychology, School of Humanities, Islamic Azad University (Ardabil Science and Research Branch), Ardabil, Iran. 3. Department of Psychology, School of Humanities, Payame Noor University, Tehran

عیسی جعفری | Esa Jafary
Department of Psychology, School of Humanities, Payame Noor University, Tehran

پرویز مولوی | Parviz Molavi
Department of Psychiatry, School of Medicine, Ardabil University of Medical Science, Ardabil,


نشانی اینترنتی http://jrh.gmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1270-1&slc_lang=en&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/2745/article-2745-2202231.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده en
موضوعات مقاله منتشر شده ارتقای سلامت
نوع مقاله منتشر شده مقاله اصیل پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات