، جلد ۸، شماره ۲، صفحات ۱۸۲-۱۸۸

عنوان فارسی بررسی رابطه بین خودکارآمدی تحصیلی، خودکارآمدی اجتماعی، خودکارآمدی هیجانی و سرسختی روانشناختی با خوداثربخشی درد در دانش آموزان
چکیده فارسی مقاله مقدمه: انتظارات اثربخشی تعیین می کند که چه قدر افراد در مواجه با موانع از خود پایداری نشان می دهند. باورهای خوداثربخشی برای تبیین دامنه ای از رفتارها و جنبه هایی از تجربه درد بکار می رود. هدف پژوهش حاضر تعیین رابطه بین خوداثربخشی تحصیلی، خوداثربخشی اجتماعی، خوداثربخشی هیجانی و سرسختی روانشناختی با خوداثربخشی درد بود. روش: نمونه این پژوهش شامل 300 نفر از دانشجویان دانشگاه پیام نور بوشهر بودند که به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزارهای تحقیق شامل پرسشنامه خوداثربخشی درد نیکولاس، پرسشنامه خوداثربخشی موریس و سرسختی روانشناختی کوباسا بودند. برای تحلیل داده ها از ضریب همبستگی و تحلیل رگرسیون استفاده شد. یافته ها: نتایج ضریب همبستگی نشان داد که همبستگی های جداگانه بین هر کدام از متغیرهای مستقل (متغیر خوداثربخشی تحصیلی، خوداثربخشی اجتماعی، خوداثربخشی هیجانی و سرسختی روانشناختی) با متغیر وابسته (خوداثربخشی درد) معنی دار بودند. نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که بهترین پیش بین کننده خود اثربخشی درد به ترتیب سرسختی روانشناختی، خود اثربخشی هیجانی و خود اثربخشی اجتماعی بودند. در کل نتایج تحلیل رگرسیون با مقدار 55/0= MR ، 30/0= RS ، 75/36= F و 001/0= p معنی دار بودند و نشان دادند که رابطه چندگانه متغیرهای پیش بین با متغیر ملاک مورد تایید قرار گرفت. بحث و نتیجه گیری: بنابراین نتایج بیانگر این هستند که سرسختی روانشناختی و خود اثربخشی هیجانی نقش بسیار موثری در مقابله با دردها و رنجهای پیش آمده برای دانشجویان دارند.   
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Relationships between self-efficacy and personal hardiness and pain self-efficacy in university students
چکیده انگلیسی مقاله Self-efficacy beliefs are used to explain a range of behaviors and aspects of the pain experience. The aim of this study was to determine the relationship between academic self-efficacy, social self-efficacy, emotional self-efficacy and psychological hardiness with pain self-efficacy in students. 167 students of Persian Gulf university were selected randomly. The research tools consist of Nicholas pain self-efficacy questionnaire, Morris pain self-efficacy questionnaire and Kobasa psychological hardiness. Correlation coefficient results showed that there was a significant separate correlation between academic self-efficacy, social self-efficacy, emotional self-efficacy, and psychological hardiness with pain self-efficacy. The results of regression analysis showed that the best predictors of pain self-efficacy were psychological hardiness, emotional self-efficacy and social self-efficacy, respectively. Totally the results of regression analysis were significant and revealed that the multiple relationship of predictor variables with the criterion variable was approved. The results suggest that the psychological hardiness and emotional self-efficacy play very effective role in dealing with aches and pains for students.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Pain, Personality, Self Efficacy

نویسندگان مقاله سید موسی گلستانه | Seyed Mousa Golestaneh
Department of Psychology, Faculty of Literature and Humanities Science, Persian Gulf University, Boushehr


نشانی اینترنتی http://jrh.gmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1431-1&slc_lang=en&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/2745/article-2745-2202238.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده en
موضوعات مقاله منتشر شده سلامت روان و سلامت اجتماعی
نوع مقاله منتشر شده مقاله اصیل پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات