|
، جلد ۸، شماره ۲، صفحات ۱۸۹-۱۹۵
|
|
|
عنوان فارسی |
رابطه وابستگی به تلفن همراه با اختلالات روانشناختی و فرسودگی تحصیلی دانشجویان |
|
چکیده فارسی مقاله |
وابستگی به تلفن همراه میتواند سلامت روان و عملکرد تحصیلی دانشجویان را تحت تاثیر قرار دهد. هدف این مطالعه تعیین رابطه وابستگی به تلفن همراه با اختلالات روانشناختی و فرسودگی تحصیلی دانشجویان پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان است. در این مطالعه توصیفی-همبستگی169 دانشجو با روش نمونهگیری طبقهای- تصادفی انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامههای وابستگی به تلفن همراه، اختلالات روانشناختی و فرسودگی تحصیلی بود. دادهها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه با کمک نرم افزار اسپی اس 21 تحلیل شدند. یافتهها نشان داد میانگین نمره وابستگی به تلفن همراه، اختلالات روانشناختی و فرسودگی تحصیلی به ترتیب 42/22، 5/149 و 26/53 بود. مقدار ضریب همبستگی بین وابستگی به تلفن همراه با اختلالات روانشناختی 487/0 بود و نتایج رگرسیون نشان داد که وابستگی به تلفن همراه 8/23 درصد از واریانس اختلالات روانشناختی را پیشبینی میکند (01/0p<). همچنین مقدار ضریب همبستگی بین وابستگی به تلفن همراه با فرسودگی تحصیلی 677/0 بود و نتایج رگرسیون نشان داد که وابستگی به تلفن همراه 6/47 درصد از واریانس فرسودگی تحصیلی را پیشبینی میکند (05/0p<). بنابراین میتوان نتیجهگیری کرد که میانگین نمرات وابستگی مفرط به تلفن همراه، اختلالات روانشناختی و فرسودگی تحصیلی در دانشجویان مورد بررسی مناسب نیست و استفاده مفرط از تلفن همراه با اختلالات روانشناختی و فرسودگی تحصیلی دانشجویان رابطه دارد. بنابراین شناسایی افراد در معرض خطر و برگزاری کارگاههای آموزشی آسیبهای تلفن همراه پیشنهاد میگردد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
The relationship between phone dependency with psychological disorders and academic burnout in students |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Despite the widespread use of mobail phones in Iranian students, psychological and behavioral effects of addiction to it and its consequences have not been investigated yet. The aim of this study was to determine the relationship between cell phone dependency with psychological disorders and academic burnout among nursing and midwifery students. In this study, 169 students were chosen through stratified random sampling method. Data collection tools included mobile phone addiction index, symptom check list-90- Revision and academic burnout inventory. Correlation coefficients of mobile phone dependency with psychological disorders was 0.487 and according results from regression analysis mobile phone dependency predicted 23.8% of the variance of psychological disorders. Correlation coefficients of mobile phone dependency with academic burnout was 0.677 and results from regression analysis mobile phone dependency explained 47.6 of the variance academic burnout. Considering the positive and significant relationship between cell phone usage with psychological disorders and students' academic burnout, identifying the people at risk and holding mobile phone injury training workshops is recommended. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
رضا نوروزی کوه دشت | Reza Noruzi Kuhdasht Department of Educational Administration, Faculty Education and Psychology, Shiraz University, Shiraz
زهرا قائنی نژاد | Zahra Ghayeninejad Department of Educational Research, University of Sistan and Baluchestan, Faculty Education and Psychology, Zahedan
ناصر ناستی زایی | Naser Nastiezaie Graduate Master of educational research. Department of Educational Administration and Planing, University of Sistan and Baluchestan, Faculty Education and Psychology
|
|
نشانی اینترنتی |
http://jrh.gmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1405-2&slc_lang=en&sid=1 |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/2745/article-2745-2202239.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
en |
موضوعات مقاله منتشر شده |
سلامت روان و سلامت اجتماعی |
نوع مقاله منتشر شده |
مقاله اصیل پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|