، جلد ۷، شماره ۶، صفحات ۱۰۷۷-۱۰۸۵

عنوان فارسی آموزش مادران بر کاهش مشکلات غذاخوردن کودکان=مطالعه بالینی
چکیده فارسی مقاله این مطالعه اثریخشی برنامه‌های آموزش والدین در درمان مشکلات غذاخوردن کودک پرداخته‌ است. این مطالعه یک تحقیق شبه تجربی براساس طرح پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری با گروه کنترل می باشد و 34 دارای مشکلات غذاخوردن انتخاب و سپس به صورت تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. سپس اعضای گروه آزمایش، به مدت 6 جلسه تحت «آموزش والدین در زمینه‌ی مشکلات غذاخوردن کودکان» قرار گرفتند. آزمودنی‌های گروه آزمایش و کنترل در 3 مرحله، پیش آزمون (قبل از مداخله)، پس آزمون (پس از اتمام جلسات آموزشی) و مرحله پیگیری اول و دوم (به ترتیب 22 روز و 5 ماه پس از اتمام جلسات آموزشی)، از طریق پرسشنامه مشکلات غذاخوردن مورد ارزیابی قرار گرفتند. نتایج بدست آمده با روش تحلیل واریانس مکرر نشان داد که آموزش والدین کاهش معنی‌داری در مشکلات غذاخوردن کودکدر مقایسه با گروه کنترل شده است. می‌توان نتیجه گیری نمود که در زمینه مشکلات غذاخوردن باید به مولفه های رفتاری مادر و کودک توجه نموده و این مولفه ها را تحت مداخله قرار داد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله مشکلات غذاخوردن، آموزش مادران‌‌ و کودکان 24-36 ماهه

عنوان انگلیسی Efficacy of parent management training in reduction of children’s feeding problems
چکیده انگلیسی مقاله Feeding problems are common in infant and young children. These problems affect mother and child relationship. The current study sought to investigate the efficacy of parent management training in reducing children's feeding problems. The present study was a semi-experimental research based on pretest, posttest and follow-up design with a control group. 34 mothers whose children had feeding problems were chosen and randomly divided into control and experimental groups. Then, experimental group was intervened using training program for mothers for six sessions. Control group didn't receive any intervention. Mothers in the experimental and control groups were assessed in three time intervals (pretest, posttest and follow-up) by the questionnaire of feeding problems. Findings of repeated measure analysis indicated that training programs for parents significantly reduced the feeding problems. This finding confirmed that parent training program is an effective intervention for reducing feeding problems.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Feeding, Hospital, Management, Parent

نویسندگان مقاله شیرین زینالی | Shirin Zeinali
Department of Psychology, Faculty of Psychology, Tabriz, Iran

وحیده ایمان زاده | Vahideh Emanzadeh
Department of Psychology, Faculty of Psychology, Tabriz, Iran

محمدعلی مظاهری | Mohamd Ali Mazaher
Department of Psychology, Faculty of Family Research, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran

کارینه طهماسیان | Karine Tahmasian
Department of Psychology, Faculty of Family Research, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran

منصوره سادات صادقی | Mansure Sadat Sadeghi
Department of Family Research, Family Institute, Shahid Beheshti University (GC), Tehran, Iran


نشانی اینترنتی http://jrh.gmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-376-2&slc_lang=en&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/2745/article-2745-2202253.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده en
موضوعات مقاله منتشر شده ارتقای سلامت
نوع مقاله منتشر شده مقاله اصیل پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات