، جلد ۷، شماره ۶، صفحات ۱۰۸۶-۱۰۹۳

عنوان فارسی نقش پنج عامل بزرگ شخصیت در پیش بینی وسواس فکری عملی و کیفیت خواب دانشجویان
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: وسواس فکری- عملی و اختلال خواب، از جمله شایعترین اختلالات در جمعیت عمومی می باشند، لذا این پژوهش به دنبال پاسخ به این سوال است که آیا رابطه‌ای بین پنج عامل بزرگ شخصیت با وسواس فکری - عملی و کیفیت خواب دانشجویان وجود دارد؟ مواد و روش ها: روش این پژوهش توصیفی، از نوع همبستگی پیش‌بین بود. جامعه‌ی آماری این پژوهش را کلیه دانشجویان دختر و پسر خوابگاهی دانشگاه علوم پزشکی شهرستان زابل به تعداد 993 دانشجو ( 543 دانشجوی دختر و 450 دانشجوی پسر) تشکیل می‌دادند، در این پژوهش از روش نمونه‌گیری، خوشه ای چند مرحله ای استفاده گردید و تعداد 277 پرسشنامه گردآوری شد. و از پرسشنامه های، پنج عامل بزرگ شخصیت گلدبرگ - فرم کوتاه، وسواس فکری - عملی مادزلی (MOCI) و کیفیت خواب پترزبورگ–(PSQI) به منظور گردآوری اطلاعات استفاده گردید. یافته ها: نتایج نشان داد که از بین پنج عامل بزرگ شخصیت، رابطه مثبت و معناداری بین روان رنجوری با وسواس فکری عملی و رابطه منفی و معناداری بین گشودگی، سازگاری و وظیفه گرایی با وسواس فکری عملی وجود دارد، اما رابطه معناداری بین برون گرایی و وسواس فکری عملی وجود ندارد. همچنین، روان رنجوری با کیفیت خواب پایین و وظیفه گرایی، سازگاری، گشودگی و برون گرایی، با کیفیت خواب بالا ارتباط دارند. نتیجه گیری: نتایج برآمده از این پژوهش نشان داد، صفات شخصیتی، نقش بسزایی در میزان وسواس فکری- عملی و کیفیت خواب دانشجویان دارد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله شخصیت، وسواس فکری عملی، کیفیت خواب، دانشجو

عنوان انگلیسی Role of big five personality traits in obsessive-compulsive disorder and sleep quality among students
چکیده انگلیسی مقاله Obsessive-compulsive and sleep disorders are among the most common disorders in general population and therefore aim of present study was to determine role of personality traits in predicting obsessive-compulsive disorder and sleep quality among dormitory students. The participants included 277 university students that were selected randomly. Goldberg big five personality inventory-short form, maudsley obsessive-compulsive inventory, and pittsburgh sleep quality index were used to collect data. The results indicated positive relationship between neuroticism and high obsessive-compulsive disorder among university students and openness, agreeableness, and conscientiousness were correlated with low obsessive-compulsive disorder. Additionally, neuroticism was related to low sleep quality and conscientiousness, openness, agreeableness and extraversion were correlated with high sleep quality among university students. In continue, results of stepwise regression analysis revealed that neuroticism, openness, extraversions and agreeableness altogether predicted 0.53 of the variance in obsessive-compulsive disorder and conscientiousness, openness, and extraversion altogether predicted 0.54 of the variance in sleep quality among university students living in dormitories. The results obtained from the present study demonstrated that personality traits play a significant role in determining obsessive-compulsive disorder and sleep quality among university students.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Obsessive-Compulsive Disorder, Personality, Students

نویسندگان مقاله محمد علی فردین | Mohammad Ali Fardin
Department of Psychology, Faculty of Psychology ,Islamic Azad University Zahedan Branch, Iran

رقیه نوری پور | Roghieh Nooripour
Department of Counseling, Faculty of Education and Psychology, Alzahra University, Tehran, Iran

محمد شیرازی | Mahmoud Shirazi
Department of Psychology, Faculty of Psychology ,University of Sistan and Baluchestan, Zahedan, Iran

علی فرنام | Ali Farnam
Department of Psychology, Faculty of Psychology ,University of Sistan and Baluchestan, Zahedan, Iran

علی عرب | Ali Arab
Department of Psychology, Faculty of Psychology ,University of Sistan and Baluchestan, Zahedan, Iran


نشانی اینترنتی http://jrh.gmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-985-1&slc_lang=en&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/2745/article-2745-2202254.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده en
موضوعات مقاله منتشر شده سلامت روان و سلامت اجتماعی
نوع مقاله منتشر شده مقاله اصیل پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات