، جلد ۷، شماره ۶، صفحات ۱۱۵۴-۱۱۶۱

عنوان فارسی اثربخشی آموزش مدیریت استرس به شیوه شناختی رفتاری در بهبود علائم روان‌شناختی (استرس، اضطراب و افسردگی) و کیفیت زندگی پرستاران
چکیده فارسی مقاله پرستاری حرفه‌ای پراسترس است که با جنبه‌هایی از سلامت و بیماری انسان ارتباط دارد و استرس می‌تواند سلامت و عملکرد آنان را به خطر بیندازد؛ بنابراین استفاده از شیوه‌های پیشگیرانه و کارآمد مدیریت استرس، ضروری به نظر می‌رسد. ازاین‌رو این پژوهش باهدف بررسی اثربخشی آموزش مدیریت استرس به شیوه شناختی رفتاری در بهبود علائم روان‌شناختی (استرس، اضطراب و افسردگی) و کیفیت زندگی پرستاران انجام شد. طرح پژوهش از نوع نیمه آزمایشی و به‌صورت پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه پرستاران شاغل در بیمارستان شریعتی بندرعباس در سال 94 بودند. نمونه موردمطالعه شامل 30 نفر از پرستاران بودند که به‌صورت نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و به‌صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. از مقیاس افسردگی، اضطراب و استرس (DASS) و فرم کوتاه پرسشنامه کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی (WHOQOL-BREF) برای جمع‌آوری داده‌ها استفاده شد. داده‌ها از طریق تحلیل کوواریانس چندمتغیری و نرم‌افزار SPSS-16 مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که آموزش مهارت‌های مدیریت استرس اثر معناداری در بهبود استرس (70/38 F= و 0/001 p<)، اضطراب (45/34 F= و 0/001 p<) و کیفیت زندگی (18/02 F= و 0/001 p<) دارد؛ اما در بهبود افسردگی به‌طور نسبی اثر معناداری نشان نداد (4/11 F= و 0/051 p>). با توجه به یافته‌های این پژوهش، می‌توان آموزش مهارت‌های مدیریت استرس را به‌عنوان یک روش مؤثر در بهبود آشفتگی‌های روانی و کیفیت زندگی و به‌عنوان یک مداخله بالینی ثمربخش پیشنهاد داد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله مدیریت استرس، اضطراب، افسردگی، کیفیت زندگی، پرستاران.

عنوان انگلیسی The effect of cognitive–behavioral stress management training on improving psychological symptoms and quality of life in nurses
چکیده انگلیسی مقاله As a stressful profession, nursing deals with different aspects of human health and illness, and stress can threaten nurses' health and performance. As a result, using preventive stress management programs seems necessary. The present study aimed to evaluate the effectiveness of cognitive–behavioral stress management training in improving psychological symptoms (stress, anxiety, and depression) and quality of life in nurses. The design of this study was quasi-experimental with pretest-posttest and a control group. The statistical population comprised all nurses working in Bandar Abbas Shari'ati Hospital. The study sample included all 30 nurses selected through convenience sampling method. They equally and randomly were divided into experiment and control groups. Depression, anxiety, and stress scale and the Farsi version of WHOQOL-BREF were used to collect data. The results showed there was a significant difference between pretest and posttest of experimental group in the mean scores of stress, anxiety, and quality of life; however, there was no significant difference in depression. Control group mean scores did not show a significant difference between pretest and posttest. There was no significant difference between the control and experimental groups before intervention in stress, anxiety, depression, and quality of life. The findings of this study suggest that, as a useful clinical intervention, stress management skill training is an effective way to improve mental distress and quality of life.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Anxiety, Depression, Nurse, Quality of Life, Stress

نویسندگان مقاله لیلا بهمن زاده | Leila Bahmanzadeh
Department of Psychology, Faculty of Humanities Sciences, Bandar Abbas Branch, Islamic Azad University, Bandar Abbas, Iran

کبری حاجی علیزاده | Kobra Haji Alizadeh
Department of Psychology, Faculty of Humanities Sciences, Bandar Abbas Branch, Islamic Azad University, Bandar Abbas, Iran


نشانی اینترنتی http://jrh.gmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1312-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/2745/article-2745-2202262.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده سلامت روان و سلامت اجتماعی
نوع مقاله منتشر شده مقاله اصیل پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات