، جلد ۷، شماره ۵، صفحات ۱۰۰۴-۱۰۱۱

عنوان فارسی بررسی تاثیر آموزش بر اساس تئوری رفتار برنامه ریزی شده بر رفتارتهیه غذا به روش سالم درزنان روستایی چابهار
چکیده فارسی مقاله تغذیه یکی از ابعاد مهم موثر بر سلامتی و از مهم ترین عوامل محیطی است که برای بهبود سلامتی باید مورد توجه قرار گیرد. با توجه به نبود مداخلات آموزشی انجام شده بر اساس تئوری رفتاربرنامه ریزی شده در حوزه روش های سالم آشپزی در ایران و جهان این مطالعه با هدف بررسی تاثیر آموزش با استفاده از تئوری رفتار برنامه ریزی شده بر رفتار تهیه غذا به روش سالم در زنان روستایی چابهار انجام شد. این تحقیق یک مطالعه تجربی مورد شاهدی بود. 152 نفر از زنان به روش نمونه گیری چند مرحله ای از بین روستاهای بخش مرکزی چابهار انتخاب شدند.داده ها در دو مقطع زمانی قبل و بعد از آموزش از طریق پرسشنامه جمع آوری شد. آموزش شامل یک جلسه بحث گروهی ، یک جلسه سخنرانی، یک کتابچه آموزشی و یک پوستر آموزشی توسط رابطین برای گروه مداخله اجرا شد. داده های توسط نرم افزار spssنسخه 19 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. پس از اجرای برنامه آموزشی تمام متغیرها در گروه آزمون افزایش معناداری یافت. تغییر ساختار هنجارهای انتزاعی 12.4 درصد تغییر رفتار و 21.2 درصد تغییر قصد رفتاری را پیش بینی کرد..قصد رفتاری نتوانست به طور معنی داری رفتار را پیش بینی نماید. طبق نتایج مطالعه حاضر تئوری رفتار برنامه ریزی شده می تواند به عنوان محوری مناسب جهت طراحی مداخلات آموزشی برای ارتقای قصد و رفتار آشپزی به روش های سالم در زنان روستاهای چابهار مورد استفاده قرار گیرد. اما این تئوری قادر به تبیین رابطه بین قصد و رفتار نمی باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آشپزی ، تئوری رفتار برنامه ریزی شده ، زنان، آموزش

عنوان انگلیسی Effect of education based on theory of planned behavior in healthy cooking
چکیده انگلیسی مقاله Healthy eating habits can reduce the risk of several chronic diseases and decrease overall mortality in women by 11%. Regarding the crucial role of women in feeding the family, we investigated the effect of education in healthy cooking behavior of rural women by applying the Theory of Planned Behavior (TPB). A sample of native women in rural areas of Chabahar (n=152), who aged 12-75 years old, were selected by multistage sampling. Pre and post intervention measures of TPB variables, knowledge, and behavior were conducted via questionnaire. The educational intervention was performed with the help of high school girl students for the intervention group. There were positive significant changes in healthy cooking behavior intention, knowledge, subjective norms, perceived behavioral control, and behavior in the intervention group, while none of these changes were significant in the control group. The results suggest that educational intervention based on the theory of planned behavior can be effective in healthy cooking behavior of rural women of Chabahar.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Cooking, Education, Woman, theory of planned behavior

نویسندگان مقاله رابعه آق آتابای | Rabea Agh Atabay
Department of Health Education and Health Promotion, School of Health, Zahedan University of Medical Sciences, Zahedan, Iran


مهناز شهرکی پور | Mahnaz Shahrakipoor
Department of Statistics, School of Health, Zahedan University of Medical Sciences, Zahedan, Iran


فرزانه منتظری فر | Farzane Montazerifar
Department of Nutrition, School of Medicine, Zahedan University of Medical Sciences, Zahedan, Iran


ایرج ضاربان | Iraj Zareban
Department of Health Education and Health Promotion, School of Health, Zahedan University of Medical Sciences, Zahedan, Iran



نشانی اینترنتی http://jrh.gmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1007-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/2745/article-2745-2202268.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده ارتقای سلامت
نوع مقاله منتشر شده مقاله اصیل پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات