، جلد ۷، شماره ۵، صفحات ۱۰۴۸-۱۰۵۴

عنوان فارسی مقایسه خودکنترلی و مؤلفه های فراشناخت در نوجوانان بزهکار کانون اصلاح و تربیت و نوجوانان عادی
چکیده فارسی مقاله زمینه: خودکنترلی و فراشناخت از جمله عواملی هستند در گرایش نوجوانان به سوی بزهکاری نقش دارند. بنابراین هدف پژوهش حاضر مقایسه خودکنترلی و مؤلفه­های فراشناخت در نوجوانان بزهکار ساکن در کانون اصلاح و تربیت و نوجوانان عادی بود.   روش: پژوهش حاضر مطالعه توصیفی از نوع علّی- مقایسه­ای است.  نمونه آماری نیز در این پژوهش شامل 70 نوجوان بزهکار (55 پسر و 15 دختر) ساکن کانون اصلاح و تربیت شهر تبریز بودند و 70 نوجوان عادی که به صورت نمونه­گیری در دسترس انتخاب شدند. برای جمع­آوری داده­ها، از پرسشنامه­های خودکنترلی تانجی و فراشناخت ولز و همکاران استفاده شد. داده ها به کمک روش­های آماری توصیفی و آزمون تحلیل واریانس چند متغیره تحلیل شدند.   یافته­ها: نتایج پژوهش نشان داد که بین نوجوانان بزهکار و عادی در متغیر خودکنترلی و مؤلفه­های فراشناخت تفاوت معنی­داری وجود دارد (001/0>P). به این معنی­که نوجوانان بزهکار دارای خودکنترلی پایین و فراشناخت مختل هستند (05/0>P).  نتیجه گیری: با توجه به نتایج این پژوهش، برای کاهش بزهکاری باید بستر اصلی شکل­گیری باورهای فراشناختی صحیح و خودکنترلی مورد توجه بیشتری قرار گیرد.   
کلیدواژه‌های فارسی مقاله خودکنترلی، فراشناخت، بزهکار

عنوان انگلیسی Comparison of self-control and metacognition components in normal minors and juvenile delinquents at correction and rehabilitation centers
چکیده انگلیسی مقاله Self-control and cognition are among the factors involved in the tendency toward delinquency. The aim of this study was to compare self-control and metacognition components in normal minors and juvenile delinquents at correction and rehabilitation centers. This was a causal-comparative descriptive study. The statistical sample included 70 juvenile delinquents (55 boys and 15 girls), selected via convenience sampling. The boys were at the correction and rehabilitation center of Tabriz and the girls were referred to the detention center of morality police by the intelligence department of police in Tabriz. The normal minors included 70 high-school students (55 boys and 15 girls) who were matched with the case group in terms of age, sex, and education. Data collection tools included Tangney's self-control scale and metacognition scale. Results showed that there were significant differences in the self-control variables between juvenile offenders and normal minors. Moreover, there were significant differences in the metacognition components between the juvenile offenders and normal minors. This means that juvenile offenders had low self-control and metacognition. Adoption of socially accepted behaviors is strictly related to self-control and metacognition. Adolescents with low self-control ability and impaired metacognition are less adaptive to social norm
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله juvenile, Metacognition, Offenders, Self-Control

نویسندگان مقاله جعفر بهادری خسروشاهی | Jafar Bahadorikhosroshahi
Azarbaijan Shahid Madani University, Tabriz

رامین حبیبی کلیبر | Ramin Habibi-Kaleybar
Azarbaijan Shahid Madani University, Tabriz


نشانی اینترنتی http://jrh.gmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-30-4&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/2745/article-2745-2202273.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده اقتصاد سلامت
نوع مقاله منتشر شده مقاله اصیل پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات