، جلد ۷، شماره ۵، صفحات ۱۰۵۵-۱۰۶۴

عنوان فارسی تأثیر آموزش‌های مصون‌سازی استرس بر مواجهه استرس و وضعیت بهزیستی روانشناختی مادران دارای فرزند عقب‌مانده ذهنی
چکیده فارسی مقاله عقب‌ماندگی ذهنی یکی از عمده‌ترین مسائل جوامع بشری و از دشوارترین مشکلات در کودکان و نوجوانان است  که بر والدین آنها به خصوص مادران، استرس فراوانی وارد کرده و سلامت روانی آنان را به خطر می اندازد. از این رو این پژوهش با هدف تعیین تأثیر آموزش‌های مصون‌سازی استرس بر مواجهه استرس و وضعیت بهزیستی روانشناختی مادران دارای فرزند عقب‌مانده ذهنی آموزش پذیر انجام شده است. در این مطالعه نیمه آزمایشی 30 نفر به شیوه نمونه گیری تصادفی ساده از جامعه‌ آماری مادران دارای فرزند عقب‌مانده‌ی ذهنی در مرکز آموزشی شقایق شهرستان قاین انتخاب و به تصادف در دو گروه 15 نفری گواه و آزمایش قرار گرفتند. پرسشنامه های بهزیستی روان‌شناختی ریف و مقابله با شرایط پراسترس‌اندلر و پارکر قبل و بعد از اجرای آموزش‌های مصون‌سازی استرس که تنها برای گروه آزمایش ارایه شده بود  اجرا و اطلاعات به‌دست‌آمده  با  کمک نرم‌افزار SPSS-19 و آزمون T نمونه مستقل و تحلیل واریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج تحلیل آماری نشان داد آموزش­های مصون­سازی استرس، سبک مقابله­ای مسئله­مدار مادران دارای فرزند عقب­مانده ذهنی را افزایش داده و سبک مقابله ای اجتناب مدار و هیجان مدار آنان را کاهش داد. بنابراین،آموزش مصون­سازی استرس بر مواجهه استرس موثر است(P< 0/01). همچنین، نتایج پژوهش حاضر نشان داد این آموزش ها بر افزایش بهزیستی روانشناختی مادران دارای فرزند عقب مانده ذهنی نیز موثر است. به طوری­که، نمرات بهزیستی روان­شناختی گروه آزمایش تفاوت معناداری با گروه کنترل داشت (P< 0/01). بر اساس این یافته­ها آموزش مصون سازی استرس برای کاهش استرس و افزایش بهزیستی روانشناختی مادران دارای کودکان عقب مانده ذهنی توسط کارشناسان مجرب در این زمینه توصیه می شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله استرس، بهزیستی روانشناختی، عقب‌مانده ذهنی، مادران، مصون‌سازی

عنوان انگلیسی Effect of stress inoculation training on coping styles and psychological well-being status of mothers with mental retard children
چکیده انگلیسی مقاله Mental retardation is one of the most significant problems of human society among children and adolescents. It puts families, especially mothers, under a lot of stress and threatens their mental health. The initial purpose of this study was to determine the effect of stress inoculation training on coping styles and psychological well-being status in women who have children with mental retardation. In this quasi-experimental study, 30 participants were randomly were selected by simple sampling method that were assigned into the experimental and control groups. The statistical population comprised the mothers who have children with mental retardation at the training center. Ryff scales of psychological well-being and coping inventory for stressful situations and psychological well-being scale were implemented before and after the stress inoculation training (presented only for the experimental group in eight sessions). The results of the statistical analysis showed that the training increased the problem-oriented coping style and decreased the avoidant and emotional coping styles. Thus, the results demonstrated that stress inoculation training was effective in stress coping and improving psychological well-being in mothers. According to the obtained finding, psychological well-being scores in the experimental group were remarkably different from those in the control group. Based on these results, it is recommended for the experts in the field to use stress inoculation training to decrease stress and enhance psychological well-being of mothers.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Children, Psychological, Stress, Inoculation

نویسندگان مقاله جهانشیر توکلی زاده | Jahanshir Tavakolizadeh
Department of Psychiatry, School of Medicine, Gonabad University of Medical Sciences, Gonabad

زینب محمدی | Zeynab Mohammadi
Islamic Azad QAEN University, Qaen

سمیه صفرزاده | Somayeh Safarzade
Gonabad University of Medical Sciences, Gonabad


نشانی اینترنتی http://jrh.gmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1232-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/2745/article-2745-2202274.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده سلامت روان و سلامت اجتماعی
نوع مقاله منتشر شده مقاله اصیل پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات