|
، جلد ۷، شماره ۴، صفحات ۹۴۴-۹۵۲
|
|
|
عنوان فارسی |
پیشگویی رفتارهای صحیح اجتماعی نوجوانان دختر بر اساس مدل فعال سازی هنجار |
|
چکیده فارسی مقاله |
زمینه و هدف: یکی از آشکارترین مسائلی که در آموزش و پرورش مطرح است و ذهن مدیران و معلمان را مشغول می سازد ،برقرای نظم در کلاس ،اصلاح مشکلات رفتاری دانش آموزان و اجرای قوانین وضع شده در مدارس است. پیروی از الگوهای مناسب رفتاری در نوجوانی ، نقش تعیین کننده ای در ارائه رفتار مطلوب اجتماعی نوجوانان دارد. از سویی سلامت رفتاری و اجتماعی نوجوانان بسیار حائز اهمیت است و لازم است برنامه های مداخله ای تئوری محور به منظورارتقای رفتارهای صحیح اجتماعی در نوجوانان انجام گیرد؛ لذا این مطالعه با هدف بررسی پیشگویی کننده های رفتارهای صحیح اجتماعی در نوجوانان با بهره گیری از مدل فعال سازی هنجار انجام گردید. روش کار: این مطالعه از نوع توصیفی تحلیلی می باشد که بر روی 200 نفر از دختران دانش آموز 13-12 ساله انجام شده است . نمونه گیری به صورت خوشه ای –تصادفی انجام گردید. داده ها بر اساس پرسشنامه ای مشتمل بر دو بخش اطلاعات دموگرافیک و اطلاعات مرتبط با رفتارهای صحیح اجتماعی بر اساس سازه های مدل فعال سازی هنجار است و به روش خود اظهاری گرد آوری شده است. اطلاعات با استفاده از نرم افزار آماری SPSS 19 و با بهره گیری از آزمون های آماری آنالیز واریانس یک طرفه و آنالیز رگرسیون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: طبق نتایج کسب شده از بین سازه های مدل فعال سازی هنجار ،هنجار شخصی قوی ترین سازه برای پیش بینی انجام رفتار صحیح اجتماعی می باشد و دو سازه آگاهی از پیامد و همچنین سازه مسئولیت پذیری در رتبه های بعدی پیش بینی کنندگی رفتار صحیح اجتماعی قرار دارند. سازه آکاهی از پیامد با رتبه تولد، سازه مسئولیت پذیری با شغل پدر و رتبه تولد ،سازه هنجار شخصی با شغل پدر، تعداد برادرو رتبه تولد، سازه رفتار صحیح اجتماعی با رتبه تولد ،تعداد برادر،تعداد دوستان غیر همکلاسی و تعداد دوستان صمیمی غیر همکلاسی ارتباط معنی داری نشان داده است .(p< 0/05) نتیجه گیری: استفاده از تئوری فعال سازی هنجار می تواند در پیشگویی عوامل موثر در بروز رفتار صحیح اجتماعی به مسئولین جهت برنامه ریزی و طراحی مداخلات صحیح کمک نماید |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Prediction of positive social behaviors based on norm-activation model in female students |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Keeping order in the classroom, modifying students' behavioral problems, and implementing regulations codified at schools are among the issues in education involving the minds of headmasters and teachers. Following adolescence appropriate behavioral patterns plays a key role in bringing about the adolescents' positive social behavior. This study aimed to investigate the predictors of adolescents' positive social behavior using the Norm Activation Model (NAM). This study was conducted on 200 female students between 12 and 13 years old studying in the third educational district of Shiraz, Iran, that were selected through cluster random sampling method. The study data were collected as self-report using a questionnaire composed of demographic items and items measuring positive social behavior based on NAM. The findings showed that among the NAM constructs, personal norm was the strongest predictor of positive social behavior followed by awareness of consequences and ascription of responsibility. The relation of awareness of consequences to birth order, ascription of responsibility to father's occupation and birth order, personal norm to father's occupation, number of brothers, and birth order, and positive social behavior to number of brothers, birth order, non-classmate friends, and number of intimate non-classmate friends was statistically significant. It was concluded that NAM could be utilized to predict the factors affecting positive social behavior. Moreover, the results can be used by authorities and policymakers to develop appropriate plans and behavioral interventions. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
مهین نظری | Mahin Nazari
زهرا پاکیزه پور | Zahra Pakizehpour
محمد حسین کاوه | Mohammad Hossein Kaveh
ساره کشاورزی | Sareh keshavarzi
|
|
نشانی اینترنتی |
http://jrh.gmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1070-1&slc_lang=en&sid=1 |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/2745/article-2745-2202284.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
en |
موضوعات مقاله منتشر شده |
ارتقای سلامت |
نوع مقاله منتشر شده |
مقاله اصیل پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|