، جلد ۷، شماره ۲، صفحات ۶۸۸-۶۹۴

عنوان فارسی رابطه مولفه‌های فراشناخت با اضطراب و افسردگی در مادران کودکان مبتلا به اختلالات روانی و مقایسه آنها با مادران کودکان معلول
چکیده فارسی مقاله فراشناخت یکی از فرایندهای عالی شناختی است که با سایر قابلیتهای شناختی رابطه مثبت دارد و از طرف دیگر به عنوان یک عامل زمینه ساز در بیشتر آسیبهای روانشناختی مدنظر قرارمیگیرد. هدف از پژوهش حاضر، بررسی رابطه مولفه‌های فراشناخت با اضطراب و افسردگی در مادران کودکان مبتلا به اختلالات روانی و مقایسه آنها با مادران کودکان معلول بود. پژوهش حاضر، مقطعی از نوع تحلیلی توصیفی و جامعه آماری پژوهش شامل مادران کودکان مبتلا به اختلالات روانی و معلول ساکن شهرهمدان در بهار و تابستان 1393 بود. 143 مادر مبتلا به اختلالات روانی(اختلالات رشدی و اختلالات رفتاری مخرب) و 143 کودک مادران کودک معلول جسمی و حرکتی(فلج مغذی، فلج ناشی از بیماریهای عفونی و ...)سنین 2 تا 14 سال به روش نمونه‌گیری هدفمندانتخاب شدند و به وسیله پرسشنامه باورهای فراشناختی ویلز و کارتورایت(2004)، پرسشنامه اضطراب اسپیلبرگر(1970) و ویراست دوم پرسشنامه افسردگی بک(2000) ارزیابی شدند. تحلیل داده ها نشان داد که تفاوت معناداری بین دو گروه مادران وجود داشت و میزان اضطراب مادران کودکان معلول بالاتر از مادران کودکان مبتلا به اختلالات روانی و میزان افسردگی مادران کودکان مبتلا به اختلالات روانی بالاتر از مادران کودکان معلول بود و در میزان فراشناخت بین دو گروه تفاوت دار نبود و نمرات به یکدیگر بسیار نزدیک بودند. یافته ها نشان داد، سلامت روانشناختی در هر دو گروه مادران پایین بود و لزوم تمرکز به حل مسائل مجموعه افراد خانواده که برخاسته از نگرش سیستمی است در حل اصولی‌تر مشکلات این خانواده‌ها کارسازتر خواهد بود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله فراشناخت، اضطراب، افسردگی، اختلالات روانی، کودکان معلول.

عنوان انگلیسی Comparison in stress of caring mothers of children with developmental, external and internal disorders and normal children
چکیده انگلیسی مقاله However, having a baby brings positive emotions such as happiness, sense of maturity and proud, parenting's issue could cause high level of stress and child's characteristics was a detrimental factor which can effect on parent's stress, so the aim of this research was comparison of stress of caring in mothers of children with developmental, external, and internal disorders and normal children. The study population included all mothers of children with developmental, emotional, and disruptive behavior disorders, and mothers with normal children in Hamadan (a city in Iran). 240 mothers (4 groups include 60 mothers) were chosen based on simple random sampling. Family inventory of life events and changes Mc Cubbin, Patterson & Wilson was used for assessing participants. The results showed that maternal stress in mothers with children who have diagnosis of disruptive behavior disorders were significantly more than of mothers of children with developmental disorders, emotional and mothers of normal children. The present study showed that disruptive behavior disorders in children have a greater impact on their mothers. So, we suggest approved psychological interventions for helping mothers of children with psychological problems, particularly children with external disorders.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Child, Development, Disorder, Stress

نویسندگان مقاله نرگس زمانی | Narges Zamani
Islamic Azad University, Hamedan

سعید زمانی | Saeed Zamani
Islamic Azad University, Hamedan

مجتبی حبیبی | Mojtaba Habibi
Shahid Beheshti University, Tehran,

سمانه عابدینی | Samaneh Abedini
Shahid Beheshti University, Tehran,


نشانی اینترنتی http://jrh.gmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1018-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/2745/article-2745-2202305.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده اقتصاد سلامت
نوع مقاله منتشر شده مقاله اصیل پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات