، جلد ۷، شماره ۲، صفحات ۷۳۶-۷۴۴

عنوان فارسی بررسی رفتارهای تغذیه ای دانش آموزان در جهت پیشگیری از کم خونی فقر آهن بر اساس سازه های مدل اطلاعات- انگیزش و مهارتهای رفتاری
چکیده فارسی مقاله بیش از 2 بیلیون نفر از مردم جهان از کمبود آهن رنج می برند.دختران نوجوان از جمله گروه های آسیب پذیر در این زمینه هستند. راههای مختلفی برای مبارزه با کم خونی وجود دارد که از بین آنها تغییر در عادات غذایی مردم و دادن آموزش های تغذیه ای می تواند راه حل مناسبی باشد. آموزش بهداشت با روشهای گوناگون، وسیله ای مناسب جهت ایجاد انگیزه و اصلاح عملکردهای نادرست است. هدف از این پژوهش تعیین تاثیر برنامه آموزش بهداشت بر اساس مدل اطلاعات-انگیزش و مهارتهای رفتاری برآگاهی، نگرش و عملکرد تغذیه ای در رابطه با پیشگیری از کم خونی فقرآهن است. این مطالعه از نوع نیمه تجربی و دو مرحله ای است که بر روی 120 دانش آموز دختر دبیرستانی که به صورت تصادفی در دو گروه آزمون و کنترل قرار داده شده اند، در سال تحصیلی 92-93 انجام گردید. شرکت کنندگان قبل از انجام مداخله آموزشی پرسشنامه ها را تکمیل نمودند. مداخله آموزشی در جهت بهبود رفتارهای تغذیه ای در جهت پیشگیری از کم خونی فقر آهن برای گروه آزمون اجرا شد و 3 ماه پس از مداخله دو گروه پیگیری شدند و مجددا پرسشنامه ها را تکمیل کردند. ابزار جمع آوری داده ها شامل پرسشنامه بر اساس اجزای مدل اطلاعات-انگیزش و مهارتهای رفتاری، اندازه گیری نمایه توده بدنی و میانگین میزان آهن هم مصرفی بود. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS و آزمون های تی مستقل، تی زوج و تحلیل همبستگی مورد تجزیه و تحلیل گردید. پس از مداخله آموزشی در گروه آزمون نسبت به گروه کنترل میانگین نمره اطلاعات- انگیزش و مهارتهای رفتاری پیشگیرانه تغذیه ای کم خونی فقرآهن افزایش معنی داری یافته اند(P< 001). نتایج فوق نشان دهنده تاثیر مثبت برنامه مداخله آموزشی بر اساس مدل اطلاعات-انگیزش و مهارتهای رفتاری بر رفتارهای تغذیه ای دانش آموزان در جهت پیشگیری از کم خونی فقر آهن در جامعه مورد مطالعه می باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Using of information–motivation–behavioral skills model on nutritional behaviors in controlling anemia among girl students
چکیده انگلیسی مقاله High prevalence of iron deficiency anemia is the most common nutritional problem worldwide, which also is reported among Iranian adolescent girls. This problem results from the inadequate intake of dietary iron or low iron intake in diet. Regarding the application of health education models, the aim of this study was to determine the effect of educational program based on Information–Motivation–Behavioral skills (IMB) model in relation to preventive nutritional behaviors against iron deficiency anemia. In this study, 120 participants were selected among Iranian high school girls. The participants were equally allocated to experimental and control groups. The educational intervention was performed as a four-hour workshop designed based on the IMB model constructs for the experimental group. The data were collected using a standard questionnaire based on the IMB constructs, measuring body mass index, and determining average heme iron consumption. The data were gathered before and 3 months after the intervention. The experimental group after the intervention showed a significant increase compared to the control group in the mean scores of IMB with regard to nutritional iron deficiency anemia. In the experimental group, the average daily intake of dietary heme iron increased by 0.10±0.52 mg. Regarding the positive effect of education in promoting iron-rich diets in high school girls, workshops based on the IMB model are suggested to be held in schools aiming at preventing iron deficiency anemia.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Anemia, Behaviors, Iron-Deficiency, Student

نویسندگان مقاله نوشین پیمان | Nooshin Peyman
Mashhad University of Medical Sciences,

منیره عبدالهی | Monireh Abdollahi
Mashhad University of Medical Sciences,


نشانی اینترنتی http://jrh.gmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1025-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/2745/article-2745-2202311.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده ارتقای سلامت
نوع مقاله منتشر شده مقاله اصیل پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات