، جلد ۷، شماره ۱، صفحات ۵۹۴-۶۰۲

عنوان فارسی نقش ذهن‌آگاهی و ابعاد هوش‌معنوی در سلامت‌روان دانشجویان
چکیده فارسی مقاله مطالعات نشان می‌دهد که اختلالات‌روانی در میان دانشجویان از شیوع بالایی برخوردار است، به همین دلیل پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش ذهن‌آگاهی و ابعاد هوش‌معنوی در سلامت‌روان دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی انجام گرفت. این پژوهش توصیفی-همبستگی است. بدین ‌منظور از جامعه مورد نظر 393 دانشجوی دختر (241 نفر) و پسر (152 نفر) در رشته‌های پزشکی و غیرپزشکی به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. آزمودنی‌ها با پرسشنامه‌های سلامت‌روان (GHQ)، هوش معنوی و ذهن‌آگاهی ارزیابی شدند. داده‌های پژوهش با استفاده از آمار توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد)، همبستگی، رگرسیون چندگانه و تحلیل واریانس چندمتغیره (Manova) و تحلیل واریانس دوطرفه مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد بین سلامت‌روان با ذهن‌آگاهی و ابعاد هوش معنوی رابطه منفی و بین ذهن-آگاهی و ابعاد هوش معنوی رابطه مثبت وجود دارد. همچنین تنها بعد زندگی‌معنوی (1/43 درصد) و ذهن‌آگاهی (31 درصد) به طور منفی سهم معناداری در تبیین واریانس سلامت‌روان دانشجویان دارند. در بررسی اثر جنسیت (دختر و پسر)، محل سکونت (بومی و غیربومی) و رشته تحصیلی (پزشکی و غیر پزشکی) دانشجویان در مقیاس ذهن‌آگاهی، ابعاد هوش‌معنوی و ابعاد سلامت‌روان تنها عامل جنسیت در هر سه مقیاس معنادار است. دختران در مقیاس ذهن‌آگاهی، درک‌هستی، علائم جسمانی و اضطراب نسبت به پسران از میزان بالاتری برخوردار هستند. بنابراین با بالا بردن سطح هوش‌معنوی و به طور کلی معنویت، خودآگاهی و شناخت دانشجویان و همچنین آموزش ذهن‌آگاهی در بین دانشجویان پزشکی و غیرپزشکی می‌توان به شرایط بهداشت‌روانی دانشجویان کمک کرد و توانمندی آن‌ها در مقابله با آسیب‌ها و فشارهای موجود افزایش داد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله سلامت‌ روان، هوش معنوی، ذهن‌آگاهی، دانشجویان

عنوان انگلیسی The role of mindfulness and spiritual intelligence in students' mental health
چکیده انگلیسی مقاله Studies show that mental disorders are highly prevalent among students. Therefore, the present study aimed to examine the role of mindfulness and spiritual intelligence in the students' mental health studying at university of medical sciences. The study population included all undergraduate and medicine students. A total of 393 female and male students (193 medical and 200 non-medical students) were selected through randomly. General Health Questionnaire (GHQ) and spiritual intelligence and mindfulness questionnaire were used to evaluate the participants. The results revealed the negative correlation of mental health with mindfulness and spiritual intelligence and a positive correlation between mindfulness and dimensions of spiritual intelligence. Also, the dimension of spiritual life (43.1%) and mindfulness (31%) had a significant negative effect on the explained variance of the students' mental health. Analysis of variance showed that the scales of mindfulness, perception of existence, somatic symptoms, and anxiety were higher among women. Therefore, the students can be more capable of coping with existing traumas and pressures by boosting their spirituality, consciousness, and mindfulness.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Mental Health, Mindfulness, Spiritual Intelligence, Students

نویسندگان مقاله ابراهیم نعمتی | Ebrahim Nemati
Department of Family Counseling, Faculty of Family Counseling, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran
Shahid Beheshti University, Tehran,

مجتبی حبیبی | Mojtaba Habibi
Department of Health Psychology, Family Institute, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran
Shahid Beheshti University, Tehran,

فهیمه احمدیان ورگهان | Fahime Ahmadian Vargahan
Department of Clinical Psychology, Faculty of Clinical Psychology, University of Medical Sciences, Tehran, Iran
University of Medical Sciences, Tehran,

سپیده سلطان محمدلو | Sepide Soltan Mohamadloo
Department of Clinical Psychology, Faculty of Clinical Psychology, University of Medical Sciences, Tehran, Iran
University of Medical Sciences, Tehran,

سعید قنبری | Said Ghanbari
Department of Counseling, Faculty of Education and Psychology, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran
Shahid Beheshti University, Tehran,


نشانی اینترنتی http://jrh.gmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-791-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/2745/article-2745-2202322.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده ارتقای سلامت
نوع مقاله منتشر شده مقاله اصیل پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات