|
، جلد ۷، شماره ۱، صفحات ۶۴۷-۶۵۲
|
|
|
عنوان فارسی |
حساسیت اخلاقی دانشجویان عرصه پرستاری و ارزشیابی آنان توسط مربیان پرستاری |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه: کارکنان بهداشتی به طور مکرر با وضعیت های خطرناکی مواجهند که در آنها انجام قضاوت اخلاقی مورد نیاز می باشد. اساس طرز تفکر پرستاران احترام به حیات، مرتبه و حقوق انسان است. این به این معنی است که پرستار باید حقوق اخلاقی و قانونی بیماران را بشناسد و برای حفظ این حقوق مسئولیت پذیر باشد. با وجود اهمیت حساسیت اخلاقی دانشجویان پرستاری، هدف از این مطالعه خود ارزیابی حساسیت اخلاقی دانشجویان عرصه پرستاری و مقایسه دیدگاه آنان و اساتید آن ها در مورد حساسیت اخلاقی دانشجویان است. روش کار: این مطالعه مقطعی تحلیلی، در بین 42 دانشجوی عرصه پرستاری و 12 نفر از مربیان آنها در دانشگاه علوم پزشکی گلستان به روش نمونه گیری سرشماری در سال 1389 انجام شد. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه حساسیت اخلاقی که حاوی 25 سوال با مقیاس لیکرت بود و روایی و پایایی آن مورد بررسی قرار گرفته است، استفاده گردید. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی و استنباطی استفاده شد. یافته ها: میانگین سنی دانشجویان 59/22 و میانگین سنی اساتید 66/42 بوده است.6/55 درصد از دانشجویان در کارگاه اخلاق شرکت نکرده بودند. میانگین نمره حساسیت اخلاقی اساتید 2/13 ± 17/51 و برای دانشجویان 2/9 ± 64/56 بوده است. با استفاده از آزمون تی مستقل همچنین آزمون پیرسون ارتباط معنی دار آماری بین نمرات حساسیت اخلاقی دانشجویان و اساتید دیده نشد. اما در برخی از سوالات دانشجویان خود را بهتر ارزیابی نموده بودند. برای مثال رعایت حقوق بیمار، برخورد اخلاقی با شرایط مشکل و استفاده از تجربیات قبلی در حالی که اساتید در این بخش نمره کمتری به دانشجو داده بودند. نتیجه گیری: نتایج این مقایسه نشان می دهد که میزان حساسیت اخلاقی دانشجویان با دیدگاه اساتید در باره ی حساسیت اخلاقی آنها تفاوت نداشته است. که می توان گفت حضور ناکافی در تصمیم گیریهای اخلاقی، مانع از شناخت دانشجویان درموارد حساس از نظر اخلاقی می شود. اما در برخی از سوالات دانشجویان در خود ارزیابی امتیاز بهتری نسبت به اساتید داده بودند. در نهایت با توجه به اهمیت اخلاق و حساسیت آن در بالین پیشنهاد می شود که برنامه های آموزش اخلاق برای دانشجویان جهت افزایش کارایی اخلاقی آنها گذاشته شود. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
حساسیت اخلاقی،آموزش اخلاق، دانشجویان عرصه پرستاری، مربیان |
|
عنوان انگلیسی |
A comparison of the views of nursing students and clinical educators on students’ ethical sensitivity |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Health professionals frequently confront serious situations in which an ethical judgment is required clinical practice. Based thinking of nurses to respect the life, times, and human rights. This means that nurses have the moral and legal rights of patients to recognize and protect these rights are responsible. Despite the importance of moral sensitivity in nursing students, the purpose of this study was to assess the ethical sensitivity of nursing students and compare their views and their teachers about the ethical sensitivity of students. In this study using convince sampling 42 nursing students and 12 nursing clinical instructors from Golestan University of Medical Sciences, participated. The data collected reliable and valid moral sensitivity questionnaire. The mean age of students and teachers were 22.59 and 42.66 respectively. The mean of moral sensitivity score by self evaluation was 56.64±9.2 and by teacher assessment was 51.17±13.2. The students self-evaluation scores for some questions such as patient's rights, ethical dealing with difficult circumstances, and using previous experiences, were better than the teacher's assessment, however the statistics showed no significant relationship between the scores of moral sensitivity of these two groups. The results showed the students' perceptions of their ethical sensitivity compared to teachers about their views were not significantly different. This could indicate a true understanding of nursing instructors from moral sensitivity of their students. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Educator, Ethical, Nursing, Sensitivity, Student |
|
نویسندگان مقاله |
سهیلا کلانتری | Soheyla Kalantari Department of Operation Room, School of Paramedical, Golestan University of Medical Sciences, Gorgan, Iran Golestan University of Medical Sciences, Gorgan
لیلا جویباری | Leila Jouybari Department of Nursing, Faculty of Nursing, Golestan University of Medical Sciences, Gorgan, Iran Golestan University of Medical Sciences, Gorgan,
اکرم ثناگو | Akram Sanagoo Department of Nursing, Faculty of Nursing, Golestan University of Medical Sciences, Gorgan, Iran Golestan University of Medical Sciences, Gorgan,
میترا حکمت افشار | Mitra Hekamt Afshar Department of Nursing and Midwifery, Faculty of Nursing ,Shahid Beheshti University of Medical Sciences, Tehran, Iran Shahid Beheshti University of Medical Sciences, Tehran
عصمت نوحی | Esmat Nouhi Department of Nursing, Faculty of Nursing, Kerman University of Medical Sciences, Kerman, Iran University of Medical Sciences, Kerman
|
|
نشانی اینترنتی |
http://jrh.gmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-697-2&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/2745/article-2745-2202327.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
سلامت روان و سلامت اجتماعی |
نوع مقاله منتشر شده |
مقاله اصیل پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|