|
، جلد ۷، شماره ۱، صفحات ۶۶۳-۶۷۱
|
|
|
عنوان فارسی |
مقایسه اثربخشی آموزش تنظیم هیجان مبتنی بر مدل فرایند گراس و لینهان بر افسردگی، اضطراب و استرس مادران کودکان مبتلا به اختلالات روانی |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه: هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی آموزش تنظیم هیجان مبتنی بر مدل فرایند گراس و لینهان، افسردگی، اضطراب و استرس مادران کودکان مبتلا به اختلالات روانی بود. پژوهش حاضر یک طرح نیمه آزمایشی پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل بود. 27 مادر که بر اساس اکتساب نمرات 1 انحراف معیار بالاتر از میانگین دچار افسردگی، اضطراب و استرس تشخیص داده شدند از میان افرادی که در مراکز و کلینیکهای بهزیستی پذیرش شده بودند، به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب و در سه گروه آموزش تنظیم هیجان مبتنی بر مدل جیمز گراس، رفتاردرمانی دیالکتیک لینهان و کنترل قرار گرفتند. گروه آزمایش آموزش تنظیم هیجان مبتنی بر مدل جیمز گراس، رفتاردرمانی دیالکتیک لینهان طی 8 جلسه 2 تا 5/2 ساعته تحت آموزش قرار گرفتند، در حالی که در این مدت گروه کنترل هیچ مداخلهای را دریافت نکردند. هر دو گروه در پیشآزمون و پسآزمون با استفاده از مقیاس مقیاس افسردگی، اضطراب و استرس لاویبوند و لاویبوند (1995) مورد ارزیابی قرار گرفتند و نتایج با استفاده از تحلیل کواریانس چند متغیری تحلیل شد. نتایج نشان داد که مادران هر دو گروه در میزان استرس، اضطراب و افسردگی تفاوت معنیداری با هم نداشتند، اما کاهش معنیداری در هر دو گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل مشاهده شد (001/0p<). آموزش تنظیم هیجان میتواند جزء برنامههای مداخلاتی در سطوح گروههای مادران کودکان دارای نیازهای ویژه در مراکز مشاوره و بیمارستانهای عمومی قرار گیرد و سلامت روان مادران را ارتقاء دهد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Effect of emotion regulation training on depression, anxiety, and stress among mothers of children with mental disorders |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Not only mental disorders do affect patients' efficiency, but also they have adverse impacts on families of suffered patients through disrupting their performance. This study aimed to compare the effect of emotion regulation training based on Gross process model and Linehan's dialectical behavior therapy in depression, anxiety, and stress among mothers of children with mental disorders. This was a quasi-experimental study designed as pretest-posttest with a control group. 27 mothers of children with depression and anxiety disorders who admitted to the rehabilitation centers and clinics was selected. They were allocated to three groups including the emotion regulation training based on the Gross's model, the Linehan's dialectical behavior therapy, and the control group. The experimental groups were trained during 8 sessions of 120-150 min. However, the control group received no such interventions. Using the lovibond and lovibond depression, anxiety, and stress scale. The results indicated that there were no significant differences between the mothers placed in the experimental groups; however, compared to the control group, significant decreases in the measured variables were observed in the experimental groups). The emotion regulation training program can be considered as a part of intervention programs conducted at counseling centers and public hospitals for mothers of children with special needs in order to promote mental health and decrease the emotional pain and suffering in the involved family members. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Behavior Therapy, Emotion, Mental Disorders |
|
نویسندگان مقاله |
حسین جنابادی | Hossein Jenaabadi Department of Educational Sciences, Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Sistan and Baluchestan, Zahedan, Iran University of Sistan and Baluchestan, Zahedan,
|
|
نشانی اینترنتی |
http://jrh.gmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1018-9&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/2745/article-2745-2202329.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
ارتقای سلامت |
نوع مقاله منتشر شده |
مقاله اصیل پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|