، جلد ۶، شماره ۵، صفحات ۴۷۹-۴۸۶

عنوان فارسی بررسی تاثیر آموزش تفکر انتقادی بر رضایت شغلی پرستاران بخش روان بیمارستان ابن سینا مشهد
چکیده فارسی مقاله مقدمه و هدف : تقریبا در تمام کشورها عمده ترین بخش نیروی انسانی نظام بهداشتی را پرستاران تشکیل می دهند. یکی از مسایل مطرح در مدیریت خدمات پرستاری، پایین بودن یا عدم رضایت شغلی پرستاران می باشد، این امر می تواند منجر به کاهش کیفیت مراقبت، ترک خدمت پرستاران و غیبت از کار شود. یکی از عوامل مؤثر بر رضایت شغلی پرستاران ، استرس شغلی است؛ بنابراین استفاده از روش های پیشگیرانه و کارآمد جهت کاهش وکنترل استرس ضروری به نظر می رسد.یکی از این روش ها ، آموزش مهارت های زندگی است. تفکرانتقادی جزء ده گانه مهارت های زندگی می باشد. هدف از این مطالعه ،تعیین تاثیر آموزش تفکر انتقادی بر رضایت شغلی پرستاران شاغل در بخش روان می باشد. روش کار: این مطالعه یک پژوهش تجربی پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل بود . واحدهای پژوهش آن را 60 نفر از پرستاران شاغل در بیمارستان ابن سینا شهر مشهد تشکیل می دادند که براساس تخصیص تصادفی به دو گروه مساوی تقسیم شدند . ابزار گردآوری داده ها ، پرسشنامه رضایت شغلی بریفیلد و روث بود که در سه مرحله قبل از مداخله ، یک و دو ماه بعد از مداخله توسط واحدهای پژوهش تکمیل شد . مداخله شامل برنامه آموزش تفکرانتقادی متشکل از کارگاه دو روزه 6 ساعته به فاصله یک هفته که برای گروه مداخله اجرا شد. در گروه کنترل نیز مانند گروه آزمون طی دو جلسه 6ساعته به فاصله یک هفته علایم و نشانه ها و اصطلاحات روانپزشکی آموزش داده شد. تحلیل داده ها با استفاده از آزمون های آماری کلموگروف-اسمیرونوف ، کای اسکوئر، تی، آنالیز واریانس با مقادیر تکراری و فریدمن و با استفاده از نرم افزار ( spss) ویرایش5/11 صورت گرفت. یافته ها: نتایج نشان داد میانگین نمره رضایت شغلی گروه آموزش تفکرانتقادی ، از 6/7 5/62 در مرحله قبل از مداخله به 4/6 8/66 در یک ماه بعد از مداخله و 9/6 5/69 در مرحله پیگیری دوماه بعد از مداخله تغییر یافته که به طور معنی داری بیشتراز گروه کنترل است( 005/0< p ). درگروه کنترل میانگین نمره رضایت شغلی در مرحله یک ماه بعد از مداخله و مرحله پیگیری دو ماه بعد از مداخله به طور معنی داری نسبت به مرحله قبل از مداخله کاهش یافت (005/0< p). نتیجه گیری : از آن جایی که آموزش تفکرانتقادی ، شیوه موثربرای افزایش رضایت شغلی می باشد ، لذا پیشنهاد می شود به منظور افزایش استرس شغلی پرستاران مورد توجه مدیران قرار گیرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تفکر انتقادی ، رضایت شغلی، پرستاران ، بخش روان

عنوان انگلیسی Effect of critical thinking training on the psychiatric nurses’ job satisfaction
چکیده انگلیسی مقاله Nurses are of the most important staff in health systems. Nurses' job satisfaction is an important issue in the nursing management. The aim of this study is to determine the effect of critical thinking training on the nurses of psychiatric wards' job satisfaction. In this study, 54 participants were divided into two groups by random allocation. Brayfield & rothe job satisfaction questionnaire was used as the scale for data collection in three stages; before intervention, 1 month, and 2 month after the intervention. This intervention included two 6 hours sessions of critical thinking training, which were carried out with an interval of one week. The results of this study reveal that the mean score of the job satisfaction in the experimental group in pre-intervention stage (62.5±7.6) has been increased to 66.8±6.4 one month after intervention, and to 69. 5±6.9 in the third stage (two month after the intervention), which is significantly more than the control group. The job satisfaction of the control group decreased admirably one month and two month after the intervention stage. It can be concluded that critical thinking training is an effective method to increase the job satisfaction, it is suggested that the managers consider it to increase the nurses' job stress.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Critical Thinking, Job, Nurse, Satisfaction

نویسندگان مقاله عباس حیدری | Abbas Heydari
Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad,

پروانه سودمند | Parvaneh Soodmand
Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad

علی مشکین یزد | Ali Meshkinyazd
Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad


نشانی اینترنتی http://jrh.gmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-676-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/2745/article-2745-2202333.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده ارتقای سلامت
نوع مقاله منتشر شده مقاله اصیل پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات