، جلد ۶، شماره ۵، صفحات ۵۳۰-۵۳۶

عنوان فارسی اثربخشی الگوی مدیریت تعارض کار- خانواده بر افزایش رضایت از زندگی کارمندان مرد
چکیده فارسی مقاله چکیده زمینه و هدف: هدف پژوهش حاضر اثربخشی الگوی  مدیریت تعارض کار- خانواده بر افزایش رضایت از زندگی کارمندان مرد  بود. روش بررسی: پژوهش حاضر به صورت نیمه آزمایشی و با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل اجرا شد. جامعه پژوهش کلیه کارمندان مرد اداری بانک پارسیان شهر تهران بودند. ازجامعه مذکور تعداد 24  نفر با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش(12 نفر) و گروه کنترل(12 نفر) جایگزین شدند.گروه آزمایش به مدت 6 جلسه در معرض متغییر آزمایشی(الگوی  آموزشی مدیریت تعارض کار- خانواده) قرار گرفت و در طول این دوره گروه کنترل آموزشی دریافت نکرد. برای جمع آوری داده ها از پرسش نامه رضایت از زندگی(SWLS) استفاده شد که در پیش آزمون و پس آزمون توسط افراد تکمیل شد. داده ها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفت. یافته ها: نتایج تحلیل کواریانس نشان داد که، تاثیر الگوی  آموزشی مدیریت تعارض کار- خانواده بر رضایت از زندگی کارمندان پس از تعدیل نمره های پیش آزمون معنی دار بوده است (P< 0/01). نتیجه گیری: با توجه با یافته های این پژوهش می توان نتیجه گرفت که الگوی آموزشی مدیریت تعارض کار- خانواده بر افزایش رضایت از زندگی کارمندان موثر بوده است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Effect of work-family conflict management model in life satisfaction of male employees
چکیده انگلیسی مقاله Today, work-family issues have gained special importance to employees, families, and organizations. Work–family conflict is an inter–role conflict in which work and family demands are mutually incompatible and creates stress and numerous problems. So, the aim of this study was to examine the effect of work–family conflict management model in life satisfaction of male employees. The statistical population included all male employees of the bank in Tehran. In this study 30 male employees were selected and randomly divided into the experimental group (n=15) and control group (n=15). The experimental group underwent six–sessions of work–family conflict management program and the control group did not receive any intervention. It is noteworthy that after two months from pretest applying, participants from both groups underwent the pretest. The results showed a significance difference in life satisfaction between the experimental and control groups after the intervention. So, the results of this study could be explained by the fact that work-life conflict management practices are skills that are designed to reduce work-life conflict and enable employees to be more effective in their roles of work and life. Also, program practices enhance employees' autonomy and increase their capacity to perform well in work–family situation.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Conflict, Family, Life, Satisfaction, Work

نویسندگان مقاله سلمان زارعی | Salman Zarei
Department of Counseling, Faculty of Psychology and Education, Allameh Tabataba’i University, Tehran
Allameh Tabataba’i University, Tehran

معصومه اسماعیلی | Masomeh Esmaeili
Allameh Tabataba’i University, Tehran

حسین سلیمی | Hossein Salimi Bajastani
Department of Counseling, Faculty of Psychology and Education, Allameh Tabataba’i University, Tehran
Allameh Tabataba’i University, Tehran

کیومرث فرح بخش | Kiumars Farahbakhsh
Department of Counseling, Faculty of Psychology and Education, Allameh Tabataba’i University, Tehran
Allameh Tabataba’i University, Tehran


نشانی اینترنتی http://jrh.gmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1224-1&slc_lang=en&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/2745/article-2745-2202339.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده en
موضوعات مقاله منتشر شده ارتقای سلامت
نوع مقاله منتشر شده مقاله اصیل پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات