، جلد ۶، شماره ۴، صفحات ۴۰۵-۴۱۲

عنوان فارسی اثربخشی آموزش فرزندپروری مبتنی بر ذهن آگاهی بر ذهن آگاهی بین فردی مادران دختران نوجوان
چکیده فارسی مقاله این پژوهش باهدف تعیین اثربخشی آموزش فرزندپروری مبتنی بر ذهن آگاهی بر ذهن آگاهی بین فردی مادران دختران نوجوان انجام شد. روش پژوهش از نوع نمیه آزمایشی باگروه کنترل و در دو مرحله پیش آزمون – پس آزمون بود . آزمودنی ها پس از انتخاب با روش نمونه گیری خوشه‌ای چند مرحله ای در دو گروه کنترل و آزمایش به صورت تصادفی جاگزین شدند و با استفاده از پرسشنامه ذهن آگاهی بین فردی در مقیاس والدین مورد آزمایش قرار گرفتند. آموزش فرزندپروری مبتنی بر ذهن آگاهی طی 8 جلسه برای آزمودنی ها برگزار شد. یافته ها: نتایج تحلیل کواریانس حاکی از این بود که بین دو گروه کنترل و آزمایش با توجه به نمره F به دست آمده برای متغیر ذهن آگاهی بین فردی بعد از از اجرای مداخله در میانگین های مراحل پس آزمون نسبت به پیش آزمون در گروه آزمایش تفاوت معنی داری دیده شد و افزایش معنی داری در متغیر ذهن آگاهی بین فردی در پس آزمون مشاهده شد.نتیجه آنکه با توجه به این یافته ها می‌توان به این نتیجه رسید که مداخلات مبتنی بر آموزش " فرزندپروری مبتنی بر ذهن آگاهی" بر افزایش ذهن آگاهی بین فردی مادران دختران نوجوان موثر است و از این نتایج می‌توان در رابطه با مشکلات نوجوانان بهره جست.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The Effect of mindfulness-based parenting training on interpersonal mindfulness among mothers of adolescent girls
چکیده انگلیسی مقاله Mindfulness parenting involves parents be able to pay attention to their adolescent and their own reactions to statements and behaviors of adolescents without judgmental attitude. It is also expected that parents who have greater mindfulness in their interpersonal interactions with their adolescent also children would be more likely to exhibit discipline practices which are accordance to cultural norms for effective discipline. The study aimed to evaluate Mindfulness-based parenting training on interpersonal mindfulness among mothers of adolescent girls. The study population was all of mothers of high school adolescent girls in Tehran city. Participants were selected by using multistage cluster sampling method that 50 mothers were selected randomly. They were placed into the experimental group (N=25) and control group (N=25), also they completed questionnaire of Interpersonal Mindfulness interpersonal mindfulness in parenting scale (IEM-P) before and immediately after 8-weeks training. After intervention, covariance analysis indicated significant difference between the experimental and the control groups in Interpersonal Mindfulness. The results showed that mindfulness parenting had significant effect in increasing interpersonal mindfulness in mothers of experimental group. Interpersonal Mindfulness score mean improved from 29.16 to 32.72 in the experimental group and 0.39 of variance of individual differences in mother's interpersonal mindfulness related to mindfulness parenting training. The results showed that mindfulness-based parenting training was effective on interpersonal mindfulness in mothers of adolescent girls.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Adolescent, Girl, Mindfulness, Parenting

نویسندگان مقاله المیرا معمار | Elmira Memar
Department of Psychology, School of Psychology and Social Sciences, Islamic Azad University, Central Tehran Branch

فرناز کشاورزی | Farnaz Keshavarzi
Department of Psychology, School of Psychology and Social Sciences, Islamic Azad University, Central Tehran Branch

سوزان امامی پور | Susan Emamipour
Department of Psychology, School of Psychology and Social Sciences, Islamic Azad University, Central Tehran Branch

فاطمه گلشنی | Fateme Golshani
Department of Psychology, School of Psychology and Social Sciences, Islamic Azad University, Central Tehran Branch


نشانی اینترنتی http://jrh.gmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1124-1&slc_lang=en&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/2745/article-2745-2202345.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده en
موضوعات مقاله منتشر شده ارتقای سلامت
نوع مقاله منتشر شده مقاله اصیل پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات