، جلد ۵، شماره ۴، صفحات ۳۶-۴۴

عنوان فارسی تاثیر مداخله آموزشی مبتنی بر الگوی بزنف در پیشگیری و کنترل بهداشت دهان و دندان دانش آموزان پسرمقطع راهنمایی
چکیده فارسی مقاله پیشگیری و رعایت بهداشت همواره بر درمان مقدم بوده است. دراین خصوص یکی از موثرترین راهبردها سرمایه گذاری و توجه به آموزش بهداشت و آگاهی های بهداشتی در مدارس است. ضعف در بهداشت دهان و دندان می تواند اثرات نامطلوبی بر عملکرد کودکان در مدرسه وهمچنین موفقیتشان در سراسر زندگی داشته باشد. لذا مطالعه حاضر با هدف تاثیر مداخله آموزشی مبتنی بر الگوی بزنف در پیشگیری و کنترل بهداشت دهان و دندان دانش آموزان پسرمقطع راهنمایی انجام شد.این مطالعه نیمه تجربی بر روی 80 دانش آموز که بصورت تصادفی در دو گروه 40 نفری مورد و شاهد قرار گرفتند، انجام شد. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه تنظیم شده براساس مدل بزنف بود. مداخله آموزشی در شش جلسه آموزشی انجام گرفت و اطلاعات حاصل از پرسشنامه نیز توسط SPSS19 و با آزمون های t مستقل ، t زوجی ، ویلکاکسون و همچنین آزمون های توصیفی (میانگین ، انحراف معیار ، فراوانی و درصد) تجزیه و تحلیل شد. یافته های پژوهش نشان داد میانگین نمره آگاهی و سازه های مربوط به مدل بزنف بین دو گروه مورد و شاهد در زمینه انجام رفتارهای بهداشتی بعد از مداخله آموزشی اختلاف معنی داری وجود داشت(001/0P<). بر اساس یافته ها ی این مطالعه ،مداخلات آموزشی براساس الگوی بزنف می تواند با ساختاری مناسب و هماهنگ علاوه بر افزایش آگاهی و نگرش دانش آموزان ، باعث رفتارهای بهداشتی در دانش آموزان شود .
کلیدواژه‌های فارسی مقاله رفتارهای بهداشتی ، دانش آموزان ، مدل بزنف

عنوان انگلیسی The effect of educational intervention based on BASNEF model on the students' oral health
چکیده انگلیسی مقاله Preventive healthcare considerations have always been prioritized over treatment. With this regard, one of the most influential approaches is investment in and attention to healthcare instructions and awareness-raising in schools. Poor oral health can pose destructive effects on students' achievement both in school and life. Therefore, the present study aimed to investigate the interventional effect of a BASNEF model-based instruction on preventing and controlling oral health-related problems among male junior high school students. In this semi-experimental research, 80 students were selected and randomly divided into two groups of 40 (a control and an experimental group). The data gathering instrument was a questionnaire developed based on BASNEF model. The instructional intervention was conducted in 6 sessions. The collected data were analyzed using SPSS version 19, independent t-test, paired t-test, Wilcoxon along with descriptive tests (mean, standard deviation, frequency and percentage). Research findings revealed a significant divergence between the mean awareness scores and the underlying constructs of BASNEF model in the control and experimental groups (p<.001). According to the findings, instructional interventions based on BASNEF model which follow an appropriate and harmonized structure can not only raise students' awareness and attitude but can also produce healthy behaviors among them.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله healthcare behaviors, students, BASNEF model

نویسندگان مقاله لاله حسنی | Laleh hassani
Hormozgan University of Medical Sciences, Bandar Abbas

تیمور آقاملایی | Teamur Aghamolaei
University of Medical Sciences, Bandar Abbas

امین قنبرنژاد | Amin Ghanbarnejad
University of Medical Sciences, Bandar Abbas

عبدالحسین مدنی | Abdolhossain Madani
University of Medical Sciences, Bandar Abbas

علی علیزاده | Ali Alizadeh
University of Medical Sciences, Bandar Abbas

علی صفری مرادآبادی | Ali Safari Moradabadi
Hormozgan University of Medical Sciences, Bandar Abbas


نشانی اینترنتی http://jrh.gmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-936-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/2745/article-2745-2202391.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده سلامت روان و سلامت اجتماعی
نوع مقاله منتشر شده مقاله اصیل پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات