|
، جلد ۵، شماره ۴، صفحات ۷۰-۷۶
|
|
|
عنوان فارسی |
تعیین مدل پیش بینی کننده رفتار خطرناک رانندگی در سیل |
|
چکیده فارسی مقاله |
چکیده رانندگی در سیل یکی از علل عمده مرگومیرها در سیلاب میباشد. هدف این مطالعه تعیین عوامل خطر مرتبط با رفتار خطرناک رانندگی در سیل و ارائه مدل رفتاری مربوطه بود. مطالعه از نوع توصیفی تحلیلی بوده و جمعیت هدف در این مطالعه 150 نفر از ساکنان بالای 18 سال شهر قوچان بودند. دادهها بوسیله پرسشنامه جمعآوری گردیدند. آزمون کای دو و تحلیل رگرسیون لجستیک برای تحلیل دادهها و برآورد مدل مورد استفاده قرار گرفتند. نتایج آزمون کای دو نشان داد بین سه متغیر سطح تحصیلات، واکنش نسبت به هشدار وقوع سیل و دانش راجع به علل اصلی مرگ افراد در سیل با متغیر رانندگی در سیل رابطه معنیدار وجود دارد. در مدل رگرسیون لجستیک برآورد شده، دو متغیر سطح تحصیلات و واکنش نسبت به هشدار وقوع سیل دارای ارزش پیشبینی کنندگی رفتار رانندگی در سیل بودند. بر این اساس احتمال اینکه افراد فاقد تحصیلات دانشگاهی رفتار پرخطر رانندگی در سیل را از خود بروز دهند، بیش از 2.6 برابر افراد دارای تحصیلات دانشگاهی است. علاوه بر این افرادی که هشدار خطر وقوع سیل را جدی نمیگیرند 2.5 برابر بیشتر از سایرین احتمال دارد رفتار پرخطر رانندگی در سیل را از خود بروز دهند. برای کاهش رفتار خطرناک رانندگی در سیل میتوان با شناسایی گروههای پرخطر در مناطق سیلخیز، مداخلات و برنامههای آموزشی برای کاهش بروز این رفتار انجام داد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
رانندگی در سیل، عوامل خطر، رگرسیون لجستیک |
|
عنوان انگلیسی |
Who risky driving behavior in a flood of deals? a case analysis |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Abstract Driving in flood is the first major cause of flood-related death. This study was aimed to determine risk factors associated with dangerous behavior of driving in flood and related behavioral modeling. This study was descriptive-analytical. Target population was 150 residents over 18 years old of Quchan city. Data was gathered by a questionnaire. chi-square test and logistic regression analysis were used to data analysis and estimating model. Chi-square test results showed that the three variables: level of education, reaction to flood warnings and knowledge about the main causes of deaths in floods had significant relationship with variable of behavior of driving in floods. in the estimated logistic regression model, two variables, level of education and reaction to flood warnings, had predicting value for behavior of driving in floods. Results show the likelihood of incidence of risky driving behavior among those without college education when exposure to flooding is more than 2.6 times of those with college education. In addition, people who donot take flood warnings seriously 2.5 times more likely than others to express the risky driving behavior. By identifying high risk groups in flood-porn areas, some interventions and training programs can be set to reduce dangerous behavior of driving in floods. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
driving in flood, risk factors, logistic regression |
|
نویسندگان مقاله |
حمید رضا شعبانی کیا | Hamidreza Shabanikiya Iran University of Medical Sciences, Tehran
حسن ابوالقاسم گرگی | Hasan Abolghaseاm Gorgi Iran University of Medical Sciences, Tehran
عباسعلی ابراهیمیان | Abbasali Ebrahimian Iran University of Medical Sciences, Tehran
حمید حقانی | Hamid Haghani School of Health, Iran University of Medical Sciences, Tehran
|
|
نشانی اینترنتی |
http://jrh.gmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-689-1&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/2745/article-2745-2202395.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
ارتقای سلامت |
نوع مقاله منتشر شده |
مقاله اصیل پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|