، جلد ۵، شماره ۴، صفحات ۷۰-۷۶

عنوان فارسی تعیین مدل پیش بینی کننده رفتار خطرناک رانندگی در سیل
چکیده فارسی مقاله   چکیده   رانندگی در سیل یکی از علل عمده مرگ­و­میرها در سیلاب می­باشد. هدف این مطالعه تعیین عوامل خطر مرتبط با رفتار خطرناک رانندگی در سیل و ارائه مدل رفتاری مربوطه بود. مطالعه از نوع توصیفی تحلیلی بوده و جمعیت هدف در این مطالعه 150 نفر از ساکنان بالای 18 سال شهر قوچان بودند. داده­ها بوسیله پرسشنامه جمع­آوری گردیدند. آزمون کای دو و تحلیل رگرسیون لجستیک برای تحلیل داده­ها و برآورد مدل مورد استفاده قرار گرفتند. نتایج آزمون کای دو نشان داد بین سه متغیر سطح تحصیلات، واکنش نسبت به هشدار وقوع سیل و دانش راجع به علل اصلی مرگ افراد در سیل با متغیر رانندگی در سیل رابطه معنی­دار وجود دارد. در مدل رگرسیون لجستیک برآورد شده، دو متغیر سطح تحصیلات و واکنش نسبت به هشدار وقوع سیل دارای ارزش پیش­بینی کنندگی رفتار رانندگی در سیل بودند. بر این اساس احتمال اینکه افراد فاقد تحصیلات دانشگاهی رفتار پرخطر رانندگی در سیل را از خود بروز دهند، بیش از 2.6 برابر افراد دارای تحصیلات دانشگاهی است. علاوه بر این افرادی که هشدار خطر وقوع سیل را جدی نمی­گیرند 2.5 برابر بیشتر از سایرین احتمال دارد رفتار پرخطر رانندگی در سیل را از خود بروز دهند. برای کاهش رفتار خطرناک رانندگی در سیل می­توان با شناسایی گروه­های پرخطر در مناطق سیل­خیز، مداخلات و برنامه­های آموزشی برای کاهش بروز این رفتار انجام داد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله رانندگی در سیل، عوامل خطر، رگرسیون لجستیک

عنوان انگلیسی Who risky driving behavior in a flood of deals? a case analysis
چکیده انگلیسی مقاله   Abstract  Driving in flood is the first major cause of flood-related death. This study was aimed to determine risk factors associated with dangerous behavior of driving in flood and related behavioral modeling. This study was descriptive-analytical. Target population was 150 residents over 18 years old of Quchan city. Data was gathered by a questionnaire. chi-square test and logistic regression analysis were used to data analysis and estimating model. Chi-square test results showed that the three variables: level of education, reaction to flood warnings and knowledge about the main causes of deaths in floods had significant relationship with variable of behavior of driving in floods. in the estimated logistic regression model, two variables, level of education and reaction to flood warnings, had predicting value for behavior of driving in floods. Results show the likelihood of incidence of risky driving behavior among those without college education when exposure to flooding is more than 2.6 times of those with college education. In addition, people who donot take flood warnings seriously 2.5 times more likely than others to express the risky driving behavior. By identifying high risk groups in flood-porn areas, some interventions and training programs can be set to reduce dangerous behavior of driving in floods.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله driving in flood, risk factors, logistic regression

نویسندگان مقاله حمید رضا شعبانی کیا | Hamidreza Shabanikiya
Iran University of Medical Sciences, Tehran

حسن ابوالقاسم گرگی | Hasan Abolghaseاm Gorgi
Iran University of Medical Sciences, Tehran

عباسعلی ابراهیمیان | Abbasali Ebrahimian
Iran University of Medical Sciences, Tehran

حمید حقانی | Hamid Haghani
School of Health, Iran University of Medical Sciences, Tehran


نشانی اینترنتی http://jrh.gmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-689-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/2745/article-2745-2202395.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده ارتقای سلامت
نوع مقاله منتشر شده مقاله اصیل پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات