|
، جلد ۵، شماره ۳، صفحات ۲۴۸-۲۴۹
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی دیدگاه و میزان شناخت اعضاء هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی گناباد از سنجه های جدید علمی رسانه های اجتماعی در تعاملات و ارتباطات علمی دانشگاهی مرتبط با سلامت |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه: دانشگاه ها مرکز و خاستگاه ارتباطات و تعاملات علمی و تجلیگاه تولیدات و انتشارات علمی در یک کشور است. تولیدات و انتشارات به دلایل مختلف بررسی، ارزیابی و سنجش می شوند. معیارهای ارزیابی با توجه به موقعیت، نوع و شرایط مختلف متفاوت بوده و گاه به گاه متحول شده و نو می شوند. در این بررسی ما به مطالعه دیدگاه و میزان شناخت اعضاء هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی گناباد از سنجه های جدید علمی رسانه های اجتماعی در تعاملات و ارتباطات علمی دانشگاهی مرتبط با سلامت در سال 1393 می پردازیم. روش پژوهش: پژوهش حاضر پیمایشی و از نوع تحلیلی و از نظر استفاده کاربردی می باشد. اطلاعات با استفاده پرسشنامه محقق ساخته جمع آوری گردید و با استفاده از نرم افزارSPSS-16 و آزمون های آماری استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: سنجه ها و معیارهای ارزیابی تولیدات و انتشارات علمی بر دو نوع سنتی و جدید هستند و هر دو نوع سنجه به شکلی و در رسانه های مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. اکثر اعضاء هئیت علمی یعنی 43 نفر(55.8%) استفاده از هردو روش را همراه هم در ارزیابی و سنجش انتشارات علمی جوابگو می دانند. بین شناخت سنجه ها با جنس شرکت کنندگان (درسطح 001/0)، با تعداد مقالات (درسطح 002/0)، با سابقه شغلی (000/0) و با رشته تحصیلی (در سطح 022/.) رابطه معنی داری مشاهده گردید. فرضیه اصلی پژوهش که عدم آشنایی کافی شرکت کنندگان با سنجه های جدید علمی در رسانه های اجتماعی بود، مورد تایید قرار گرفت. نتیجه گیری: محک خوردن هر تولید علمی باعث غنای آن و حرکت به سمت انجام کار کیفی تر شده و هر تولید و ارائه علمی را پر بارتر و موثر تر خواهد ساخت. معیار و سنجه ای مفید و مناسب خواهد بود که کمیت و کیفیت هر دو در آن لحاظ گردیده باشد و توان سنجش مطلوب، جامع و مانع، محسوس، نامحسوس و توان ایجاد رقابت سالم علمی در آن دیده شده باشد. سلامت آینده و رفاه یک جامعه بستگی به کمیت و کیفیت علم و فناوری موجود در آن جامعه دارد. . |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Are new metrics pushing out traditional measurement tools of academic communications and scholarship? |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Introduction: Universities are the centers of interactions and communications and a basic of scientific products and publications in the country. Scientific production and publications are surveyed and evaluated for various reasons. Evaluation criteria with regard to the location, type and circumstances are different and are occasionally changed and new. In this study, we survey the new metrics and metric tools of academic production and publications and faculty members' perspectives in this field. Method: This is a descriptive and a cross-sectional study. The overall objective of this study was "The survey of social media metrics in academic communications and faculty members of Gonabad medical university perspective on these metrics in 2015" The data were collected by a study of library and information sources and using a self-made questionnaire and then were analyzed by SPSS-16 software. Results: The Metrics and criteria for evaluation of scientific publications are in two traditional and new ones, and can also be supplemented or replaced. Most of the faculty members, ie 43 (55.8%) suggested using of both methods together to evaluate scientific publications. There was a significant relationship between knowing the metrics with gender (at 0.001), with the number of articles (at 0.002), and with career record (at 0.000) and the education field (at 0.022). The main hypothesis was approved. Conclusion: Evaluation and metric for any scientific production can enrich it and move towards a more qualitative work and will make the scientific productions more effective. The criteria and metrics would be useful and appropriate with having quantity and quality properties and to be able to evaluate properly, comprehensively, all tangible and intangible properties and create a healthy scientific competition since, the future health and well-being of a society depends on the quantity and quality of science and technology in that society. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
صدیقه محمد اسماعیل | Sedigheh Mohammadesmaeil Islamic Azad University
علیرضا عطاردی | Alireza Atarodi Islamic Azad University, Tehran
|
|
نشانی اینترنتی |
http://jrh.gmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-773-2&slc_lang=en&sid=1 |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/2745/article-2745-2202399.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
en |
موضوعات مقاله منتشر شده |
ارتقای سلامت |
نوع مقاله منتشر شده |
نامه به سردبیر |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|