، جلد ۵، شماره ۳، صفحات ۲۸۸-۲۹۷

عنوان فارسی اثربخشی گروه درمانی شناختی- رفتاری بر تصویر بدنی مختل و اختلال بدشکلی بدن دختران دبیرستانی
چکیده فارسی مقاله امروزه نارضایتی از بدن و تصویر بدنی مختل در بین جوامع و به خصوص در زنان و نوجوانان بسیار شایع است. پژوهش حاضر، با هدف تعیین اثربخشی گروه درمانی شناختی- رفتاری بر تصویر بدنی مختل و اختلال بدشکلی بدن، دختران دبیرستانی انجام شده است. طرح پژوهش حاضر نیمه آزمایشی و با استفاده از طرح پیش آزمون- پس آزمون همراه با گروه کنترل و دوره پیگیری بوده است. نمونه آماری شامل 27 نفر می‌باشند که به روش نمونه گیری در دسترس از یکی از دبیرستان‌ها انتخاب گردیدند و به صورت تصادفی به دو گروه آزمایش (14 نفر) و کنترل (13 نفر) تقسیم شدند. پرسشنامه تصویر بدنی فیشر و مقیاس اصلاح شده وسواس فکری– عملی یل- براون برای اختلال بدشکلی بدن پیش از مداخله بر روی همه آزمودنی‌ها اجرا شد؛ سپس گروه آزمایش به مدت 8 جلسه تحت درمان با فنون شناختی - رفتاری قرار گرفتند و گروه کنترل هیچ گونه درمانی دریافت نکردند؛ در پایان اطلاعات از هر دو گروه با ابزارهای مذکور مجدداً گردآوری و دو ماه پس از مداخله نیز آزمون پیگیری انجام شد. داده ها با نرم افزار spss نسخه 18 و روش تحلیل کوواریانس چندمتغیره تجزیه و تحلیل شد. یافته‌های پژوهش نشان داد که بین تصویر بدنی مختل و اختلال بدشکلی بدن در دو گروه آزمایش و کنترل پس از اجرای گروه درمانی شناختی- رفتاری و در مرحله پیگیری تفاوت معناداری وجود دارد. نتایج این مطالعه حاکی از این است که، گروه درمانی شناختی- رفتاری بر کاهش تصویر بدنی مختل و اختلال بدشکلی بدن، دختران دبیرستانی اثرگذار می‌باشد؛ بنابراین پیشنهاد می‌شود اجرا و تداوم این برنامه‌ها مورد توجه متخصصان سلامت روان قرار بگیرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The effect of cognitive-behavioral group therapy on disturbed body image and body dysmorphic disorder among students
چکیده انگلیسی مقاله Nowadays, body dissatisfaction and disturbed body image is very common among communities, especially women and adolescents. The aim of this research was to determine the effectiveness of cognitive-behavioral group therapy on disturbed body image and body dysmorphic disorder among high school girl students.The design of this study was quasi-experimental research with pretest -post test with control group and follow- up period. A sample include 27 individual who were selected with available sampling method (volunteer) of one of the high schools. Then, the subjects were divided in two groups experimental Group (n= 14), and control Group (n= 13) and assigned in two experimental and control group and were tested by Fisher Body Image questionnaire and Modified Yale- Brown Obsessive-compulsive Scale for body dysmorphic disorder. Then, experimental group received 8 session of cognitive- behavioral therapy techniques and control group not received any treatment. In the end, information from both groups recollected and Follow-up tests were performed two month after the intervention. Data analyzed with Spss-18 software and Multivariate Analysis of Covariance.The findings showed that disturbed body image and body dysmorphic disorder was a significant difference between experimental and control group, in post-test and follow up.This Results study showed that cognitive-Behavioral group therapy is effective in decreasing disturbed body image and body dysmorphic disorder for high school girls. Therefore, it is suggested mental health professionals must be considered to implement and sustain these programs.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله الهه امیدیان | Elahe Omidian
Semnan University, Semnan

پروین رفیعی نیا | Parvin Rafienia
Semnan University, Semnan

اسحق رحیمیان بوگر | Eshagh Rahimian Booger
Sciences, Semnan University, Semnan


نشانی اینترنتی http://jrh.gmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-972-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/2745/article-2745-2202404.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده ارتقای سلامت
نوع مقاله منتشر شده مقاله اصیل پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات