، جلد ۵، شماره ۳، صفحات ۳۴۷-۳۵۷

عنوان فارسی بررسی اثر آموزش مهارت‌های زندگی(ابراز وجود، حل مسئله، مدیریت تنیدگی) بر بهزیستی روان‌شناختی و رضایت از مدرسه دانش‌آموزان دختر نوجوان
چکیده فارسی مقاله دوران نوجوانی دوره‌ا‌ی چالش‌زا برای نوجوانان است. این شرایط نیازمند برخورداری از مهارت‌هایی است که بتوانند بگونه-ای مؤثر سازگاری یابند. یکی از آن‌ مهارت‌ها، مهارت‌های زندگی است. هدف اصلی این پژوهش بررسی اثر آموزش مهارت‌های زندگی بر بهزیستی روان‌شناختی و رضایت از مدرسه دانش‌آموزان دختر نوجوان شهر ارومیه در سال تحصیلی 90-89 بوده است. روش این مطالعه از نوع نیمه تجربی با پیش‌آزمون و پس‌آزمون می‌باشد. جامعه‌ی آماری کلیه‌ی دانش‌آموزان دختر نوجوان شهر ارومیه بوده است. از بین آن‌ها نمونه‌ای 60 نفری با روش تصادفی ساده انتخاب گردید. شرکت کنندگان مجدداً بشکل تصادفی در سه گروه آزمایش و یک گروه گواه گمارده شد. طی 5 جلسه، آموزش‌های مربوط به مهارت های زندگی را دریافت کردند. جهت پیش و پس آزمون از مقیاس بهزیستی روان‌شناختی(SWBS) و رضایت از مدرسه‌ استفاده گردید. داده-ها با استفاده از آزمون T و تحلیل کوواریانس تجزیه و تحلیل شدند. یافته‌های حاصل از انجام آزمون T پیش‌آزمون و پس-آزمون گروه‌های مستقل در سطح 01/0 نشان داد آموزش مهارت‌های زندگی ابراز وجود، حل مسئله و مدیریت تنیدگی در بهبود بهزیستی روان‌شناختی و رضایت از مدرسه تأثیر مثبت داشت. همچنین یافته‌های مربوط به تحلیل کوواریانس حاکی از اثربخشی بیشتر آموزش مهارت ابراز وجود در ارتقای متغیرهای بهزیستی روان‌شناختی و رضایت از مدرسه، بود. از این رو، می-توان نتیجه گرفت، بکارگیری برنامه‌های آموزشی مهارت‌های زندگی ابراز وجود، حل مسئله و مدیریت تنیدگی می‌تواند در بهبود متغیرهای مذکور مؤثر باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The effect of life skills training on psychological well-being and satisfaction among female adolescents
چکیده انگلیسی مقاله In this essay, it is aimed to analyze the effectiveness of life skills training (self assertion, problem solving and stress management) on psychological well-being and students, satisfaction with school in uremia female adolescent students in 89-90 academic year. The method of this study is a semi-experimental type with pre-test and post-test.the statistic society was formed from all of uremia 3th middle school students from whom a sample containing 60 student were chromatic choosed. during 5 sessions, Participators received life skills training in 3 experimental groups and a control group. In order to pre and post-test, it was used from the psychological well-being (SWBS) and satisfaction with school scales. The data were analyzed by using T-test and Anova. Obtained results from pre and post T- test of dependant groups with 0/01 level showed that life skills training (self assertion, problem solving and stress management) has positive effects on improving psychological well-being and satisfaction with school. Anova data achievements, also signifies the more effects of educating self assertion skills in promoting the psychological well-being and satisfaction with school. Hence, it can be concluded that implementation of training programs of life skills (self assertion, problem solving and stress management) can have effects on improvement of the above mentioned variables.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله فرزانه قدیری بهرام آبادی | Farzaneh Ghadiri Bahramabadi
Faculty of Literature, Urmia University, Urmia

فرزانه میکائیلی منیع | Farzaneh Michaeli Manee
Urmia University, Urmia

علی عیسی زادگان | Ali Issazadeghan
Urmia University, Urmia


نشانی اینترنتی http://jrh.gmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-395-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/2745/article-2745-2202411.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده ارتقای سلامت
نوع مقاله منتشر شده مقاله اصیل پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات