، جلد ۵، شماره ۱، صفحات ۲۱-۲۷

عنوان فارسی اثربخشی آموزش مؤلفه های هوش هیجانی بر نیمرخ حالات خلقی دانش آموزان دختر ورزشکار
چکیده فارسی مقاله چکیده مقدمه: ورزش برای اغلب ورزشکاران تجربه ای هیجانی تلقی می شود وهیجانات منفی می توانند از نظر جسمانی و روانی عملکرد را مختل کنند، برهمین اساس توانایی ورزشکار برای حفظ کنترل بر هیجانات قبل ،حین وپس از رقابت برای عملکردی موفق ضروری است.پژوهش حاضرباهدف بررسی اثربخشی آموزش مؤلفه های هوش هیجانی برحالات خلقی دانش آموزان دخترورزشکاروغیرورزشکاراجراشد. روش پژوهش: برای این مطالعه طرح نیمه آزمایشی باپیش آزمون-پس آزمون وگروه کنترل انتخاب شد.با استفاده ازنمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای 120دانش آموزدختر(60ورزشکار، 60غیرورزشکار)از شهر تهران انتخاب و ،سپس در دو گروه آزمایش ودو گروه کنترل جایگزین شدند.پرسشنامه هوش هیجانی ومقیاس خلقی برونل برای هرکدام از گروه ها درپیش آزمون وپس آزمون اجراشد.آموزش مؤلفه های هوش هیجانی به مدت یازده جلسه وهفته ای دوباربرای گروه های آزمایش اعمال و گروه های کنترل مداخله ای دریافت نکردند.داده ها با استفاده از تحلیل واریانس تک متغیره تحلیل شدند. یافته ها: نتایج پژوهش نشان دادکه آموزش مؤلفه های هوش هیجانی اثرمعناداری برنمیرخ حالات خلقی دختران دانش آموز ورزشکار وغیرورزشکاردارد، ونتایج تحلیل کوواریانس حاکی ازآن بود که درمقایسه با گروه کنترل ،گروه آزمایش افزایش معناداری از نظر آماری درخلق مثبت(سرزندگی)و کاهش در حالات خلقی منفی(خشم، تنش، خستگی وافسردگی)داشته است.درسردرگمی بعنوان یک خلق منفی تفاوت معناداری بین دو گروه مشاهده نشد. نتیجه گیری: براساس یافته های این پژوهش ودر پیوند با تحقیقات گذشته؛ برخلاف هوش شناختی ، هوش هیجانی از طریق آموزش قابل ارتقا است،بنابراین متخصصان حوزه سلامت روان خصوصأ روانشناسان ورزشی ومشاوران مدارس می توانند از پیامدهای مثبت آموزش هوش هیجانی برای مراجعین خود بهرهمند شوند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله هوش هیجانی، حالات خلقی، ورزشکار،دانش آموزان

عنوان انگلیسی Effectiveness of emotional intelligence on mood profile in female student athletes
چکیده انگلیسی مقاله Abstract Introduction : Sport is an emotional experience for many athletes and Negative emotions can hurt performance both physically and mentally, thus an athlete's ability to maintain control of their emotions before, during and after competition is essential to successful performance. The present study aimed to investigate the effectiveness of emotional intelligence components training on Athlete and non-Athlete girl Students’ Profile of Mood States. Methods: The pretest, posttest randomized control group quasi­ experimental design was adopted for the study. Using multi -stage cluster sampling 120 girl students (60 athlete, 60non athlete) were selected in Tehran, Then they were replaced in the two experimental groups and two control groups. As pretest and post test emotional intelligence questionnaire and Brunel Mood Scale was administrated for each groups. Emotional intelligence components training during eleven sessions twice a week was applied for experimental groups. The control groups did not receive intervention . . Data were analyzed by univariate covariance (ANCOVA). Findings: The results indicate that emotional intelligence component training had a significantly effect on both Athlete and non-Athlete girl Students’ Profile of Mood States and covariance analysis showed that Compared with the control group, the experimental group Statistically significant increased in positive mood(vigor)and decreased in negative moods(anger, tension ,fatigue and depression). In confusion as a negative mood, there were no significant differences between control and experimental groups. Conclusion : Based on these findings , in link with previous research unlike IQ , emotional intelligence can be expandable through training . Thus, mental health professionals especially sports psychologists and school counselors can benefit from the positive consequences of emotional intelligence training to their clients.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله emotional intelligence, mood states, athletes, students

نویسندگان مقاله شتاو درویشی | Shetav Darvishi


علیرضا مرآتی | Alireza Merati


برزو امیرپور | Borzoo Amirpour



نشانی اینترنتی http://jrh.gmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-28-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/2745/article-2745-2202434.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده سلامت روان و سلامت اجتماعی
نوع مقاله منتشر شده مقاله اصیل پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات